7 alternatieve verschoonplaatsen in huis

  • 24 augustus 2013 om 17:57 #937
    Karolina
    Bijdrager

    Iedereen heeft het altijd over de aanschaf van een commode. Het zogenaamd belangrijkste onderdeel van je babykamer. Maar is dat ook zo? Als aanstaande ouder kan je je er niks bij voorstellen maar je wordt vanzelf creatief als de nood aan de man is. Wat als je geen commode ter beschikking hebt? Waar kan je dan je baby verschonen?
    In een normaal woonhuis zijn er legio mogelijkheden. Hier is een verzameling van onze “lucky seven”.

    1) De wasmachine
    Mits niet ingebouwd heeft een wasmachine een prima oppervlak. Schone rompertjes zijn in de buurt en de vuile kan je zo in de wasmand gooien! Hij is helaas vaak laag, waardoor je met je rug wat gekromd moet gaan staan. De wasmachine staat meestal ook niet in de buurt waar je met je baby speelt. En natuurlijk niet echt verantwoord als hij net gaat centrifugeren.
    algemene score: 6

    2) Keukentafel/eettafel
    Een keukentafel heeft meestal een goede hoogte. Er is ook ruimte zat, tenzij je net als wij de tafel vaak misbruikt als tijdelijke opbergplek waar de grijpgrage handjes niet bijkunnen. Afhankelijk van de indeling van het huis kan de tafel snel bereikt worden. Een snelle verschoon actie op de tafel wordt meestal niet gewaardeerd door de rest van het gezin, met name tijdens het eten.
    algemene score: 7

    3) Aanrecht
    Als iets een goed werkhoogte heeft, is het je aanrecht. Zo fijn voor je rug om je kind tussen de sla en komkommers van een schone luier te voorzien. Handen wassen is makkelijk en een prullenbak binnen handbereik. Wat wil je nog meer? Ja, het is idd niet echt hygiënisch en oké er is van alles binnen handbereik… scherpe messen, vorken en hete pannen.
    algemene score: 4

    4) Op de bed
    Een bed is gemaakt om comfortabel erop te liggen. Je baby zal het super fijn vinden. Er is ook ruimte zat. Als je je baby midden in je bed legt, hoef je wat minder opletten. Staand kan je het niet doen, dus je moet gaan zitten. Er is ook altijd een risico aanwezig dat je kroost zonder luier om plast, dan slaapt je misschien in een wat nattig bed. Bij hele smerige verschoon acties loop je het risico dat je het hele bed moet verschonen. Een bed staat niet altijd in de buurt maar kan wel van een goede dienst zijn, bijvoorbeeld in de ochtend.
    algemene score: 7

    5) Op jouw kleding-commode
    Aan de hoogte zal het niet liggen, die is goed genoeg maar er is meestal niet genoeg ruimte. Je kan het toch proberen. Op mijn commode ligt van alles en dat betekent heel veel kleine en waardevolle dingen binnen handjes-bereik. Niet handig als je met je ene hand moet verschonen, met de tweede oorbellen uit de mond van je kind moet halen, en met de derde het beentje omhoog moet houden.
    algemene score: 3

    6) Op de bank
    Je hoeft het gezellige praatje met je bezoek niet af te breken. Hoppa! Zo is de luier om. Het gezellige praatje wordt minder gezellig bij sommige bezoeken. Vooral geschikt bij bezoek dat ook kleine kinderen heeft, die zijn wel wat gewend. Plassen zonder luier op de bank is heerlijk voor de kleintjes wat minder voor de ouders.
    algemene score: 8

    7) Op de grond
    Meer ruimte zal je nergens anders vinden dan op de grond. Je baby kan ook niet vallen… die is al zo laag mogelijk. Je moet natuurlijk op de vloer gaan zitten of op je hurken zitten. Niet altijd een fijne activiteit als je net een minirok aan hebt. Op de vloer liggen vaak ook hele interessante dingen en je baby wordt daardoor misschien afgeleid of hij wil ernaar toe kruipen. Heerlijk zo’n halfnaakt, half-verschoond kind dat worstelt en wegkruipt. Dit wordt ook niet altijd gewaardeerd door het bezoek of de eigenaren van de desbetreffende vloer als ze zelf geen kinderen hebben en een wit tapijt.
    algemene score: 8

    All-in-all is het toch het fijnst je baby op een commode te verschonen. Het is niet altijd binnen een hand bereik maar je kan het zo inrichten als je wil. Genoeg afleiding voor je baby maar niet te veel. Geen gevaarlijke voorwerpen in de buurt. Als hij plast zonder luier om – geen probleem een commode is makkelijk om schoon te maken. Als hij poept zonder luier om (gebeurt niet vaak maar is een foto waard!) – geen probleem, een commode is makkelijk om schoon te maken. Het is precies op de juiste hoogte en er is ruimte genoeg.

    Zijn er nog andere plekken in huis waar je je baby hebt verschoond of regelmatig verschoond als je niet bij de commode in de buurt bent? Laat het weten in de comments.

  • 25 augustus 2013 om 11:39 #6338
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Op bed, op de bank, op de commode. Commode is hier inmiddels omgebouwd tot kast, omdat de kleine er al vanaf is gevallen. Hopelijk kunnen we snel over op geen luier 😉

  • 25 augustus 2013 om 13:21 #6339
    geertjescholten
    Bijdrager

    We hebben inmiddels bijna vier kinderen en we varieren ook graag met de verschoonplekken. De jongste slaapt altijd nog een geruimte tijd bij ons op de slaapkamer (bijna een jaar). Op onze slaapkamer is geen plek voor een commode, dus ligt er aan het voeteneinde een verschoonkussen die zo op het bed gelegd kan worden. Superhandig (met name voor ’s nachts ;-)) en met een verschoonkussen blijf je bed prima droog!

    Nog een andere tip voor mensen die niet genoeg ruimte hebben voor een verschoontafel. Wij hebben op de kinderkamer een kleine opklaptafel van ikea die aan de muur bevestigd kan worden. Je kunt hem zo hoog plaatsen als je zelf wilt om rugklachten te voorkomen. Klein en handig. En later ook nog in te zetten als speeltafel door hem lager te monteren.

  • 25 augustus 2013 om 19:07 #6340
    Hetty
    Bijdrager

    Mijn moeder is gastouder en heeft een hoge dubbele box in de woonkamer staan.
    Het ene deel is bedoeld om schone luiers te geven en in het andere deel kan een baby liggen. Handig met spuitluiers 😉 Je legt de kleine zo weg en kan de boel rustig opruimen en de box heeft een ideale hoogte.

  • 26 augustus 2013 om 06:44 #6341
    fambloem
    Bijdrager

    Hier word ook de bed,tafel of bank vaker gebruikt dan de commode !
    Of heel soms ook nog wel eens in de box.

    De commode word grotendeels gebruikt voor de kleding.
    En de eerste 4 maanden toch om te verschonen.

  • 24 januari 2014 om 08:26 #6863
    cindycindy
    Bijdrager

    Ik verschoonde mijn kind altijd op bed, dan ging ik erbij zitten. Hij lag dan wel op een zeiltje hoor voor eventuele ‘ongelukjes’. Ik deed het ook vaak op de bank maar je moet er natuurlijk altijd bij blijven, ze rollen zo ergens vanaf. Het veiligst is natuurlijk op de grond, op een matje en dan een klein kussentje onder z’n hoofd, anders ligt hij op zo’n harde ondergrond!

  • 24 januari 2014 om 13:25 #6866
    Sandra V.
    Bijdrager

    Ik denk dat ik mijn meiden op zo’n beetje ieder vlak oppervlak heb verschoond die je maar kan bedenken….na verloop van tijd wordt je steeds creatiever….als er maar een schone luier omheen gaat…kleine kanttekening; ik had het geluk dat de dames zelden hun behoefte deden zonder luier…

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.