"bijzonder" kind

  • 6 november 2013 om 12:01 #1034
    femmez79
    Bijdrager

    hallo,

    mijn oudste zoon zit sinds januari op school in een combinatieklas 1/2
    hij moest erg wennen en heeft daar ook lang over gedaan.
    op de bso had hij veel sneller zijn plekje gevonden en ook in de klas had hij al snel vriendjes.
    na alarmsignalen van de juf hebben we een orthopedagoog ingeschakeld.
    zij herkende de problemen ( in de groep geen opdracht volgens als hij niet persoonlijk wordt aangesproken, op het plein bij juf blijven, in zich zelf gekeerd) maar zag ook dat dat momentopnamen waren.
    hij oogde gelukkig en deed ook wel dingen mee.
    nu de grote kleuters naar groep 3 zijn lijkt het een stuk beter te gaan.
    wij zien veel verbetering maar school blijft negatieve punten naar voren halen
    en noemen hem steeds “bijzonder”
    (het is overigens een school met hoge prestatie’s zijn we nu achter, maar weten ook al diverse kinderen die naar het speciaal onderwijs zijn “gestuurd”
    hij gaat graag naar school, heeft genoeg vriendjes en komt vrolijk uit school
    binnenkort hebben we een gesprek op de bso over hun mening over zijn ontwikkeling.
    herkent iemand dit?

  • 7 november 2013 om 10:59 #6718
    Mickey78
    Bijdrager

    Hoi,

    Nee ik herken het niet, maar mijn zoontje gaat in december wennen op school. Dus ik ben wel geïnteresseerd in hoe het andere kinderen vergaat.
    Heeft het gesprek met de BSO nog iets opgeleverd? Heeft hij van te voren op een psz gezeten of iets dergelijks, want dan kunnen ze aangeven hoe het zat voor hij naar school ging. Maar als hij gelukkig is en zich wel op zijn plek voelt dan is dat toch t belangrijkste?
    Het is altijd moeilijk voor scholen om zich over de eerste min punten te zetten, als ze blijven doorhameren daarop, moet je t gesprek gewoon even afkappen. Dat werkt vaak erg goed, heb ik gezien vanuit t andere standpunt. (was toen stagiare)

    succes

  • 7 november 2013 om 16:01 #6726
    Sandra vL
    Bijdrager

    Wij hebben veel problemen gehad op school met onze kinderen (en nog verloopt het niet altijd soepel), wel van andere aard, maar ook juffen die niet willen luisteren naar ons, de ouders. Dat is zo frustrerend. Ik ben echt van mening dat je als ouder het beste zicht op je kind hebt. Een kind is op school anders dan thuis en school moet luisteren naar jouw bevindingen. Blijf geloven in wat jij ziet, ik ben er echt van overtuigd dat je het goed ziet. Een school kan zeggen “wij zien dit en denken dat” maar dan moet er vervolgens wel een gesprek over mogelijk zijn en niet een eenzijdig verhaal van een juf die niets anders wil bespreken. Jammer! Soms helpt het als een kind naar een volgende klas gaat, laat aan het begin van een schooljaar dan direct weten dat je je niet gehoord hebt gevoeld. Bij ons heeft dat dit jaar geholpen.
    Soms wil een gesprek met de directie ook helpen, dat zou je ook kunnen overwegen. Houd het bij jezelf en zeg dat jij op een andere manier kijkt naar je kind dan de leerkracht en dat jullie er niet uit komen. De juf aanvallen heeft meestal niet zoveel zin. Sterkte!

  • 10 november 2013 om 10:49 #6728
    femmez79
    Bijdrager

    Hij heeft wel op de kinderopvang gezeten. Daar gaven ze ook wel aan dat hij gevoelig was en ook erg goed alleen kan spelen. Daar heeft hij wel een tijdje gehad dat hij zijn emotie’s niet goed kon verwoorden en daardoor overstuur kon worden.

    Inmiddels heb ik ook toevallig 2 andere ouders uit zijn klas gesproken met brengen/halen van speelafspraakjes.
    Zij waren aangesproken op het gedrag van hun kind weer op heel ander gebied.
    Eén van hen zei het wel mooi; ik wil ook wel eens iets positiefs over mijn kind horen.
    Komende week hebben we een tien minuten gesprek, dus ben benieuwd.
    Bij de bso gaven ze aan geen problemen te hebben maar een aantal punten wel te herkennen.
    Daar werd echter ook een incident genoemd, toen ik vroeg wanneer was het inderdaad wel een hele tijd geleden.
    Als je gaat zoeken, kom je altijd wel wat tegen natuurlijk.

  • 13 november 2013 om 07:33 #6731
    Sandra vL
    Bijdrager

    Frustrerend als leerkrachten met zo’n negatieve bril op naar een kind kijken! Ik ben heel benieuwd hoe de 10 minuten gesprekken gaan. Laat je het ons weten? Ik ben benieuwd!

  • 13 november 2013 om 20:59 #6736
    femmez79
    Bijdrager

    We hebben vanavond een redelijk gesprek gehad.
    Ze maken zich op sociaal emotioneel gebied nog wel zorgen maar zien wel omdat dit blijkbaar vooral situatie’s op school zijn waar wij weinig aan kunnen doen.
    Fysiek scoorde hij ook niet goed, maar dat weten we, en zelf zijn we ook beide geen hoogvliegers geweest met gym.
    Gelukkig was cognitief wel goed. Ze hadden gekeken wat hij aan het eind van groep 1 moet kennen en dat was prima. Vond het overigens raar dat ze steeds noemen dat hij straks vijf wordt en na eind groep 1 kijken want hij zit in groep 1 en gaat pas in september naar groep 2.
    Belangrijkste voor ons is dat hij met plezier naar school gaat en vriendjes heeft.
    Oja, en over tekenen, knippen etc is niets gezegd dus blijkbaar is dat nu goed 🙂

  • 14 november 2013 om 07:48 #6738
    Sandra vL
    Bijdrager

    Het gesprek is dus eigenlijk wel beter gegaan dan je verwacht had, als ik het zo lees? Het allerbelangrijkste is inderdaad dat je kind gelukkig is!

  • 15 november 2013 om 19:28 #6739
    femmez79
    Bijdrager

    inderdaad, en met vriendjes gaat het ook prima.
    voor de vakantie vonden ze nog dat hij in de kring in zichzelf gekeerd was,
    en nu viel het ze op dat hij bij vertellen in de kring vaak overgaat in fantasie.
    Vond het zelf wel positief dat hij blijkbaar nu wel graag verteld in de kring en zich wel laat horen.

    @mickey78 lastige tijd om in december te wennen. Begint hij na de vakantie dan echt? en heeft hij er zin in?
    Op zich is dan wel de drukke periode voorbij. wij hebben vooraf al gezegd dat we liever anderhalf jaar groep 1 en een jaar groep 2 wilden maar zijn vriendinnetje is even oud en zit nu wel in groep 2.

  • 17 februari 2014 om 10:03 #7010
    femmez79
    Bijdrager

    weer een gesprek gehad, hij heeft met de oudsten in groep 1 Cito eind groep 1 gedaan. Rekenen zit hij al ruim op het niveau, taal is goed, maar kan nog wel wat beter. Motoriek vonden ze niet zo goed maar dat wisten we wel.
    Opvallend dat ze nu niet meer over sociaal-emotioneel praten, blijkbaar is dat nu helemaal goed (beetje jammer dat dat niet benoemd werd)
    Er is elke week een fysiotherapeut op school, dus nu twijfel of we hem daar heen willen hebben.
    (als hij iets wel interessant vindt, kan ie het goed en vindt hij het leuk zoals met lego bouwen, en heeft zelfs al twee knutselwedstrijden gewonnne!)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.