Hakken en plakken – begin van lezen

  • 10 februari 2014 om 12:40 #1073
    Sandra vL
    Bijdrager

    Nu denk je met een derde dat je wel weet hoe bepaalde dingen gaan en dan kom je toch nog weer voor verrassingen te staan.

    Charlotte en Julia konden beiden alle letters van het alfabet benoemen toen ze naar de basisschool gingen. Op school konden ze al vlot hun eigen naam schrijven en Charlotte kon woordjes als “papa” en “mama” ook al snel schrijven. Toch heeft bij Charlotte de klik naar lezen nog lang geduurd. Ze kon spellen V – I – S, maar de klik dat er dan “vis” stond daar kon ze helemaal niets mee. Aan het eind van groep 2, volgens mij rond haar 6e verjaardag, had ze ineens “de klik” en toen ging lezen echt als een speer! Nog vlot en allemaal heel prima.

    Toen kwam Julia… Die kon zomaar ineens lezen toen ze nog net 4, bijna 5 jaar was. Nooit geoefend met ons, nooit iets laten blijken en op een dag begint ze mij ineens voor te lezen. Ik dacht nog dat ze mij nepte en pakte een ander boekje. Ik was met stomheid geslagen dat ze zomaar ineens kon lezen.

    En nu met Anne-Lieke is het anders. Zij wil niet haar naam schrijven. Ze ziet dat haar naam moeilijk is en begint er niet eens aan. Letters vindt ze leuk, maar ze kent niet alle letters. Helemaal geen probleem natuurlijk, ze is pas net 4 jaar. Gistermiddag in de auto zitten haar zussen met haar het hakken en plakken te oefenen. Zij zeggen de letters en Anne-Lieke moet zeggen welk woord ze gespeld hebben. En ineens, zo maar uit het niets, had ze de klik!!

    Tijdens de lunch heb ik de letterdoos gepakt en heb simpele woordjes gelegd zoals VIS, SAP, PAS, KIP. Die kan ze dus lezen door eerst te spellen en dan het aan elkaar te plakken 😯 Hoe bizar, hoe jong en hoe gaaf?! Nu is het een kwestie van de letters oefenen die ze nog niet kent en dan kan ze beginnen met simpele boekjes lezen. Zoals ik het nu zie leest ze straks nog eerder dan Julia. Of ik daar nu heel blij mee ben weet ik niet. Ik ben trots en terughoudend tegelijk. Ik wil natuurlijk absoluut niet de problemen terug die we met Julia hebben gehad. Anne-Lieke heeft nog 1,5 jaar kleuteren voor de boeg, dan is het wel heel vroeg om nu te gaan lezen.

  • 11 februari 2014 om 07:12 #6974
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Wauw wat goed zeg! Nu zal het ook wel helpen dat ze 2 grote zussen heeft denk ik?
    Knappe kinders hoor!
    Maar ik kan je je gevoel wel voorstellen, dat heb ik (zoals je weet) ook wel een beetje met gabriël met bepaalde dingen.
    Maar jij zei ook al, ze kunnen niet leren waar ze niet aan toe zijn 😉

  • 11 februari 2014 om 08:36 #6975
    Sandra vL
    Bijdrager

    Klopt, ze doen niets waar ze niet aan toe zijn. Alleen is dit wel de fase waar er bij Julia veel mis is gegaan. Wij hebben Julia haar gang laten gaan. Laten lezen en schrijven als ze daar zin in had en niets gepusht of extra aandacht aan besteed. Daardoor heeft ze zichzelf leren schrijven en zijn we al jaren bezig om haar schrift acceptabel te krijgen. Ze schrijft hardnekkig letters verkeerd en heeft een afschuwelijk slecht handschrift. Achteraf vraag ik mij af of de kleuterjuf haar niet gewoon schrijfles aan had moeten bieden. En dat is dus nu iets waar ik ook over twijfel. Je wilt niet dezelfde fouten twee keer maken 😉

    Gelukkig zijn deze week de 10-minuten gesprekken, dus ik wil het met de juffen bespreken. Ik wil dat ze gewoon kind kan zijn en lekker kan spelen en tegelijk wil ik dat ze begeleid wordt in het lezen en schrijven. Ik ben benieuwd of school daar open voor staat.

  • 11 februari 2014 om 14:25 #6977
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Ja precies, ik kan me herinneren dat wij vanaf groep 3 t/m groep 8 altijd letters moesten oefenen in een speciaal schrift… Uiteraard hadden groep 3 en groep 8 niet dezelfde schriften daarvoor. Maar dat was toch om het te trainen ofzo. Toen moesten we ook nog aan elkaar schrijven en nu schrijf ik gewoon los en eigenlijk typ ik het meeste. Maar goed dat is wat anders.
    Waar ik heen wilde is, hebben ze dat niet op school meer tegenwoordig?

    En ik kan me voorstellen dat je dat niet 2 keer wilt nee.
    Ik hoop dat je in het 10-minuten gesprek dat kan neerleggen en dat er inderdaad mogelijkheden zijn om ermee aan de slag te gaan. Succes!

  • 11 februari 2014 om 17:10 #6979
    Missy_P
    Bijdrager

    Wow wat een snelle kinderen heb jij, aan de ene kant wel mooi dat ze het zelf zo snel oppakken.
    Hopelijk kan zij wat ondersteuning krijgen bij hoe ze moet schrijven, zodat je dat straks niet af hoeft te leren.
    Ben benieuwd hoe zoiets later bij die van mij gaat.

  • 14 februari 2014 om 08:56 #6985
    Sandra vL
    Bijdrager

    De juffen pakte het heel goed op! Ze gaan met de juf van groep 3 overleggen om Anne-Lieke schrijfbladen aan te bieden, zodat ze af en toe schrijfles krijgt op school en thuis kan ze dan ook oefenen als ze dat wil. Ze moet niets, maar als ze wil dan mag het. We hebben afgesproken in april een extra gesprek te hebben, om te evalueren hoe het gaat en hoe ver Anne-Lieke op dat moment is met het lezen en schrijven.

  • 14 februari 2014 om 11:22 #6991
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Wat goed zeg! Hartstikke fijn dat dat zo kan 😀 top! :goedgedaan:

  • 14 februari 2014 om 11:48 #6993
    Missy_P
    Bijdrager

    :applaus: dat heb je mooi geregeld, fijn dat ze willen meewerken!
    Ben benieuwd hoe dit gaat.

  • 17 februari 2014 om 09:59 #7009
    femmez79
    Bijdrager

    goed hoor! en volgens mij ook de juiste aanpak!
    heb je je er ook in verdiept?
    ik ben met Dylon (net 5) bezig om samen te lezen in de bobo,
    daar staan de plaatjes, die leest hij en ik lees de woorden.
    ik ben hiermee begonnen omdat het mij opviel dat hij niet door heeft
    dat je van boven naar beneden en van links naar rechts leest.
    hij schrijft nog niet, maar als hij wil dan oefenen we wel eens (sporadisch)
    en dan valt op dat hij letters in spiegelbeeld schrijft.
    En laatst zijn naam van achter naar voren, wel de goede letter maar nolyd.
    Kan dit al iets van dyslexie betekenen of is het nog veel te vroeg om iets over te zeggen?

  • 17 februari 2014 om 10:25 #7011
    Sandra vL
    Bijdrager

    Ik denk niet dat het spiegelbeeld schrijven een aanwijzing voor dyslexie is. Onze Julia heeft zichzelf leren schrijven en heeft zelfs in groep 3 hardnekkig letters in spiegelbeeld geschreven. Nu in groep 4 op de nieuwe school heeft de juf heel veel aandacht besteed aan het juist schrijven van de letters en nu gaat het goed.

    Leonardo da Vinci schreef vaak in spiegelschrift en was een zeer intelligent man. Ik zou mij er maar geen zorgen over maken 😉

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.