Ontwikkeling

  • 5 juni 2012 om 07:12 #511
    Sandra vL
    Bijdrager

    Het begint steeds duidelijker te worden dat Anne-Lieke de ontwikkeling van Julia achterna gaat, waarmee ik bedoel ook hoogbegaafd en hoogsensitief. Sterker nog, soms twijfel is zelfs of Anne-Lieke nog verder is dan Julia op die leeftijd was… Of ik hier blij mee ben? Nee! Natuurlijk is het leuk als je kind goed mee kan komen, maar dit geeft zoveel problemen, dat hebben we met Julia wel mogen ervaren (en nog steeds). Ik zit af en toe met mijn handen in het haar hoe ik er mee om moet gaan.

    Inmiddels heb ik een gesprek gehad op de peuterspeelzaal. Daar is het ook opgevallen dat haar taalontwikkeling in elk geval erg vlot is en ze gaan nu ook op de rest letten en op in spelen. Gelukkig heeft één van de vaste leidsters zelf een hoogbegaafd kind en weet ze waar ze op moet letten en hoe ze ermee om moet gaan.

    Op de basisschool heb ik een verzoek lopen om haar volgend jaar na de zomer vervroegd te mogen laten starten. De directrice is het met mij eens dat dit voor Anne-Lieke goed zou zijn, maar heeft toestemming van hoger hand nodig en het is zeer de vraag of ze die krijgt. Dat vind ik nou zo krom… Kinderen met een taalachterstand mogen vervroegd naar de basisschool (met 3 jaar en 7 maanden) en kinderen die zo voorlopen dat ze naar alle waarschijnlijk korter zullen kleuteren, mogen niet eerder starten. Ik hoop zo dat er toestemming komt, dan weet ik in elk geval dat Anne-Lieke een vol jaar kan kleuteren. En stel dat ze toch minder ver blijkt dan Julia, dan kan ze gewoon twee volle jaren kleuteren, ook niets mis mee.

    Aan de ene kant is het fantastisch dat ze slim zijn en het goed doen. Maar het geeft ook zo veel zorgen. De afgelopen week was echt weer een drama week met Julia. Er was schoolfeestdag en Charlotte was jarig, alle reden tot overprikkeling en dan is ze echt niet te genieten. Ze was het kinderfeestje zo aan het verstieren, dat ik op het punt heb gestaan om een moeder te bellen om haar op te laten halen. Net op dat moment zakte haar bui en kon ze zich weer beheersen.

    Ik heb het adres gekregen van een psychologiepraktijk in het midden van het land die helemaal gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. Ze schijnen zelfs vanuit het buitenland daar naar toe te komen. Ik zit er toch sterk over te denken om een verwijzing naar die praktijk te gaan vragen. Zodat wij ook leren hoe we hiermee om moeten gaan en ze de kinderen kunnen begeleiden. Op de momenten dat het wel aardig gaat, dan denk ik “we komen er wel”, maar op momenten als afgelopen week dan ben ik de wanhoop nabij….

  • 15 juni 2012 om 23:03 #3861
    Sandra V.
    Bijdrager

    het lijkt me ook erg moeilijk. Lisa lijkt een gezellige middenmoter te zijn…en al is er hier en daar aardig wat ruimte voor verbetering…ik vind het prima.
    Tessa is wel erg pienter voor haar leeftijd … maar ik denk toch dat ze niet hoogdbegaafd is…dan zouden we daar nu op zijn minst aanwijzingen van moeten zien. Nog een middenmoter?…van mij mag ze.

    Ik ken wel een meisje dat hoogbegaafd is en ook zij (en natuurijk haar ouders) lopen tegen diverse problemen aan.

    Het lijkt mij een goed idee om met die praktijk contact op te nemen. Kinderen opvoeden is al moeilijk genoeg…dus als een kind (of misschien zelfs 2) bijzondere aandacht of begeleiding nodig heeft dan wordt het wel heel moeilijk. Mogelijk kunnen zij jullie handvatten geven die het leven voor jullie allemaal wat prettiger maakt.

    Misschien ook een idee om eens contact te zoeken met ouders die tegen de zelfde zaken aanlopen als jullie. Ervaringe n uitwisselen kan ook heel leerzaam zijn.

    Tuurlijk komen jullie er wel…maar daarom kan het nog geen kwaad om eens je voelsprieten uit te steken…

  • 18 juni 2012 om 12:39 #3865
    Sandra vL
    Bijdrager

    Het is nu bijna zomervakantie (nog maar twee weken!!). In augustus heb ik weer een afspraak bij de kinderarts staan voor Julia. Ik wil het daar voor gaan leggen en vragen of zij de doorverwijzing naar de psycholoog kunnen verzorgen. Zij kennen immers Julia haar verleden.
    Op dit moment is het gewoon erg pittig, voor Julia en voor ons. Ik hoop dat ze op vakantie weer rust vindt…

  • 17 januari 2014 om 15:47 #6839
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Hoe gaat het inmiddels wat dit betreft?

    Ik vraag mij inmiddels af of de ontwikkeling van Gabriël niet ineens te hard gaat. Ik schrik er soms echt van.
    Bij het 2 jaar bezoek (net voor zijn 2e verjaardag) zat hij van ontwikkeling gewoon goed. Met een aantal dingen liep hij al wat voor. Maar nu…

    Hij telt, weet ongeveer 5 kleuren, benoemd een aantal gevoelens, kan legpuzzels maken van 16 stukjes, herkende vandaag dat de klok op de ipad cijfers waren (hij zei “tellen!” en begon te tellen), hij weet een cirkel, driehoek en rechthoek (al is een vierkant ook rechthoek)… De woordenschat is groot, zinnetjes gaan steeds makkelijker en merk dat hij nu met alles wel voorloopt op andere kindjes van zijn leeftijd die ik ken…
    Ook mijn tante (kleuterjuf) zegt dat de meeste kleuters nog niet kunnen wat Gabriël doet.

    Nou ja ik heb geen idee van hoe of wat natuurlijk, maar bedacht me dat we hier wel mensen hebben die ervaring hebben met slimme kids 😉 dus dacht ik zet het even neer, kijken hoe erover gedacht wordt zo… 🙂

  • 18 januari 2014 om 15:53 #6840
    Sandra vL
    Bijdrager

    Het klinkt inderdaad alsof hij een (enorme) voorsprong heeft. Je kunt er nu nog niet zo veel mee. Ik zou hem gewoon laten doen wat hij graag wil doen. Niet pushen en niet afremmen, gewoon zijn ritme volgen. Je kunt er pas iets mee als hij op de basisschool zit en dan nog eigenlijk pas in de loop van groep 1. Sommige kinderen stagneren een bepaald moment toch weer en anderen blijven een enorme voorsprong hebben. Dan is het op de basisschool belangrijk dat hij passend leermateriaal krijgt en niet gedwongen in te makkelijke werkjes blijft zitten.

  • 18 januari 2014 om 18:51 #6841
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Ja ik dacht ook al zo iets. Ik moet er zelf ook een beetje aan wennen, maar probeer alles maar gewoon te laten gebeuren. Ik ben niet zo’n mama die wil dat mijn kind het snelste is (wat ik echt zo vaak hoor…) maar gewoon dat hij gelukkig is.

    Dank je wel voor je reactie! Ik neem ook aan dat als hij naar de peuterspeelzaal/voorschool gaat ze ook wel zullen aangeven als hij anders loopt dan “normaal” toch?

  • 19 januari 2014 om 19:27 #6842
    Sandra vL
    Bijdrager

    Op de peuterspeelzaal moet ook twee keer een rapportage gemaakt worden, waaruit een voorsprong wel zou moeten blijken. Ik zou het wel in de gaten houden. Als je vermoed dat hij zich verveelt, dan is het tijd om in te grijpen en een gesprek met de juf aan te gaan. Persoonlijk vind ik sociale ontwikkeling minstens net zo belangrijk als het benutten van je IQ. Zo lang hij gelukkig is zou ik het nu zo laten. Op de basisschool wordt het een heel ander verhaal, dan moet je zaken als onderpresteren en “leren leren” in de gaten gaan houden. Iemand die fluitend de hele basisschool door loopt, maar niet leert hoe je moet leren, die kan in het voorgezet onderwijs helemaal vast lopen. Voorlopig is dat allemaal van later zorg 😀 Nu maar in de gaten houden dat hij gelukkig is en leert omgaan met andere kinderen.

  • 20 januari 2014 om 07:13 #6843
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Precies! Dat vind ik ook belangrijk bij het naar de peuterschool gaan, misschien wel het belangrijkste, omdat hij natuurlijk hier niet veel interactie heeft met andere kindjes 🙂

  • 20 januari 2014 om 14:29 #6844
    femmez79
    Bijdrager

    Hoe gaat het nou met jouw dochters Sandra?

    Hier vandaag verbaasd uit school gekomen; mijn zoon doet mee met de Cito toets (groep1)
    juf verteld dat hij vandaag terwijl de anderen buiten speelde, met nog een jongen oefeningen in het boekje
    hadden gedaan. (ik vroeg of hij een rapport kreeg, nee alleen eind groep 1, hij vorig jaar ook niet omdat ie in groep 1 bleef, dus hij krijgt straks na anderhalf jaar voor het eerst een rapport)
    Ik gaf aan dat de ouders van zijn vriendje ook wel wilden weten wat hij kon na een jaar, ze zijn samen vorig jaar na de kerstvakantie begonnen. Hij wordt alleen niet meegenomen in de cito toets ivm regeltjes (die van mij is van 28-12 en van haar 8-1) Terwijl dat jongetje al heel erg bezig is met schrijven en rekenen etc.
    Haar maar even gebeld om te zeggen dat die van mij wel Cito krijgt en die van haar niet.

    Bij aanmelding werd aangegeven dat er werd gekeken naar het niveau en lesstof daarop aangepast. Hierboven lijkt het echter te zijn of ze naar regeltjes kijken ipv het kind. Ik zou dus wel kijken en praten met de school maar ook zeker even aan buren/vrienden etc vragen naar hun ervaringen.

  • 20 januari 2014 om 16:13 #6848
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Wat raar zeg!
    Gabriël is van midden november en heeft dus kans om of bijna een jaar extra te kleuteren of net iets minder dan 2 jaar. Ik weet dat als hij hier naar school gaat er wel goed naar hem gekeken zal worden, maar als we zouden verhuizen zou ik echt heel goed rond moeten kijken voor een goede school…
    Best wel iets wat ik nu al heel spannend vind allemaal.

  • 24 januari 2014 om 13:37 #6869
    femmez79
    Bijdrager

    Hier zou ie in principe na de zomervakantie naar groep 2 gaan of er moet echt een achterstand zijn of erg speels oid. Dylon heeft een jongetje van half november in de klas, die is naar groep 2 gegaan. Een ander jongetje van september doet groep 1 nog een keer maar geloof dat er ook iets met zijn gehoor was.

  • 24 januari 2014 om 13:55 #6871
    Sandra V.
    Bijdrager

    kijk uit met de cito-toetsen in de groepen 1 en 2…zij zeggen hoogstens iets over hoever je kind op dat moment is. Lisa scoorde in groep 1 en 2 alleen maar A…en 1x een B. Ik dacht dus dat zij met een “handige” voorsprong naar groep 3 ging. Nou…niet dus…zij moest gewoon gelijk flink aan het werk om bij te blijven…wat haar wel lukt hoor…ze is nu een heerlijk “gemiddeld” kind dat goed op niveau werkt maar ook niet uitblinkt….ik vind het wel fijn dat ze geen noemenswaardige problemen heeft op school.

    Tessa had in groep 1 en 2 zelfs hogere score’s..alleen maar A die ook nog eens bijna van het grafiekje afschoten…maar ik heb mijn lesje geleerd….over een week krijgt zij haar eerste verslag (soort rapport) in groep 3…en dan hoor ik wel hoe ze het doet…ik weet al dat lezen goed gaat alleen in een tergend langzaam tempo, dus dat oefenen we thuis al…verder wacht ik rustig het 10 minuten gesprek af.

    Wat ik hier mee wil zeggen is dat zelfs uitblinkers in groep 1 of 2 later helemaal geen uitblinkers hoeven te blijven…gewoon het kind op eigen tempo laten werken en ontwikkelen….

  • 25 januari 2014 om 07:41 #6872
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Ik “moest” in mijn tijd 2 volle jaren afmaken. Ik ben van 21 november. Ik was “late leerling” zoals ze dat noemden en daardoor hoorde ik altijd bij de oudsten van de klas. Maar ja zo was het nou eenmaal. Misschien is het tegenwoordig wel heel anders hoor 🙂

  • 26 januari 2014 om 15:07 #6874
    Sandra vL
    Bijdrager

    @Femmez Leuk dat je vraagt hoe het hier nu gaat met de meiden. Het is nu even spannend, want ze hebben net de cito toesten afgerond en we krijgen ergens in februari de rapporten met de uitslag.
    Julia zit helemaal op haar plaats op de Leonardoschool. Iedereen wordt daar normaal gesproken terug geplaatst naar leeftijd, dus kinderen die een klas overgeslagen hebben gaan daar terug naar de klas waar ze in horen. Met Julia wisten ze niet zo goed wat ze aan moeten. De onderbouw is 2/3/4 dus ze hebben haar in 3/4 gezet. Op de oude school zou ze naar 4 gegaan zijn en nu qua leeftijd hoort ze in 3. Ik heb van haar begrepen dat ze ook dubbele cito’s heeft moeten maken. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen. De juf gaf aan dat ze het vermoeden heeft dat Julia er qua niveau tussen in zit. Ik denk dat ze daar gelijk in heeft.

    Charlotte doet het in de klas heel goed. De cito’s van eind groep 4 heeft ze niet goed genoeg gemaakt door haar faalangst, het is even spannend hoe de cito nu gegaan is. Ik kijk uit naar de resultaten! Voor mij waren ze trouwens wel goed genoeg hoor, maar door die resultaten is ze uit de plus-klas gezet, iets wat zij zelf heel erg vindt en haar faalangst vergroot heeft. Ik zou het voor haar fijn vinden als de resultaten nu passend zijn bij haar niveau en ze terug zou mogen naar de plus-klas. Ik denk dat zij er zwaarder aan tilt dan ik doe. Ik wil dat ze gelukkig is en de enige cito die echt telt is de eindtoets in groep 8. Dan moet ze het vertrouwen hebben en zorgen dat ze een juist advies krijgt.

    Anne-Lieke loopt voor, maar geeft geen problemen. Ik kan op dit moment nog niet zo goed inschatten welke kant het op zal gaan. Ik heb goede hoop dat ze twee jaar kan gaan kleuteren zonder problemen zoals we die met Julia hebben gekend. In april hebben we een gesprek over haar op de Leonardoschool. Zoals ik het nu zie wil ik dat ze in elk geval nog een jaar op de huidige school blijft (regulier onderwijs), maar alles hangt wel af van hoe het de komende maanden gaat en hoe de juffen er tegen aan kijken. Ook zij heeft last van behoorlijke faalangst, waardoor ik denk dat we geen goede IQ test kunnen doen. Ik stel het moment zo lang mogelijk uit. Ook bij haar vind ik sociale ontwikkeling heel belangrijk. Zolang zij goed in haar vel zit, moet ze lekker kind zijn en spelen met vriendjes en vriendinnetjes!

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.