Documentaire Buitenkampers

    • 4 oktober 2013 om 09:44 #998
      Mickey78
      Deelnemer

      Mocht afgelopen zondag naar de premiere van Buitenkampers. Een film over de Indo’s die niet in de kampen van de Japanners zaten. De meest indrukwekkende film die ik in lange tijd had gezien. Mijn tante heeft hem geregisseerd, mijn neefje heeft hem gemonteerd en mijn nichtje heeft de teksten geschreven die soms wat extra uitleg geven, erg trots op hen
      Hieronder een stukje van Henk Maurits over de film.

      Documentaire: Buitenkampers – Boekan Main, boekan main
      Regie: Hetty Naaijkens-Retel Helmich, Nederland, 2013, 88 min.
      Première: Nederlands Filmfestival 2013
      Zoveel als er inmiddels geschreven en gezegd is over Nederlanders in
      Jappenkampen, zo weinig is er tot dusver bekend over het leven van zogenaamde
      ‘buitenkampers’: de naar schatting tweehonderdduizend Indo’s
      met gemengd bloed, die in een vijandige omgeving moesten zien te overleven
      tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië. Een lacune die
      nu is ingevuld door de film Buitenkampers – Boekan main, boekan main,
      die in première ging op het Nederlands Filmfestival en die sinds 4 oktober
      in de Nederlandse filmhuizen draait.
      Filmmaakster Hetty Naaijkens-Retel Helmich, die zelf Indische wortels
      heeft, selecteerde voor Buitenkampers een achttal Indische Nederlanders
      die destijds tussen de 4 en 14 jaar oud waren. Gelardeerd met historische
      filmbeelden uit die tijd, vertellen zij hun persoonlijke verhalen, terwijl historicus
      en ‘getuige-deskundige’ Herman Bussemaker voor de historische
      context zorgt. Bussemaker (78), groeide op in Nederlands-Indië en maakte
      de gebeurtenissen van dichtbij mee. Hij schreef onder meer een belangwekkend
      boek over de Bersiap-tijd (Bersiap! Opstand in het paradijs).
      Buitenkampers bestrijkt een ruimere periode dan alleen de Bersiap-tijd. De
      film begint in 1942 met de bombardementen door Japanse vliegtuigen, gevolgd
      door de intocht van de Japanners en de internering van Nederlandse
      militairen en burgers in kampen. De Japanisering van het onderwijs komt
      aan de orde, evenals de razzia’s van de kempeitai, de gevreesde Japanse
      militaire politie. Daarna volgt de omwenteling, de capitulatie van Japan,
      de Bersiap-tijd en tenslotte de exodus naar Nederland. Opvallend is dat
      de politionele acties volledig buiten schot blijven, maar dat is ook niet de
      invalshoek van de film.
      Indo’s
      Het lot van de Indo’s – ooit een scheldnaam tegenwoordig eerder een
      38 cogiscope 0 313 f ilm
      geuzennaam – ligt Naaijkens-Retel Helmich duidelijk na aan het hart.
      In 2009 maakte zij haar filmdebuut met Contractpensions – Djangan
      Loepah. Een film over de circa 300.000 Indische Nederlanders die vanuit
      Indonesië, al dan niet gedwongen naar Nederland emigreerden en daar
      niet echt met open armen werden ontvangen in de ‘contractpensions’
      waar ze werden ondergebracht. Er werd heel wat afgeklaagd in deze film:
      over het verplichte assimileren, het slechte (Nederlandse) eten, de verkeerde
      kleding en de soms beroerde leefomstandigheden.
      Maar het staat niet in verhouding tot de zaken die in Buitenkampers aan
      de orde komen. Al zijn er wel parallellen, zoals het verplichte assimileren
      (Aziatisering) tijdens de Japanse bezetting (1942-1945), de discriminatie
      en de beroerde leefomstandigheden van de Indische Nederlanders. Zij
      kwamen tussen de wal en het schip terecht. Leefden veelal in gebroken
      gezinnen, met een vader of een moeder in het kamp en de rest van de
      familie daarbuiten, en hoorden met hun gespleten identiteit nergens meer
      bij. Niet bij de Nederlanders in het kamp en niet bij de inlanders in de
      kampong. Herman Bussemaker vertelt in de film dat de Indo’s door de
      Javanen als ‘verraders’ werden gezien.
      De Japanners wilden een ‘Aziatisering’ van Nederlands-Indië en dwongen
      de Indo’s een keuze te maken. ‘Maar ik had een bruin vel met een
      oranje hart’, zo zegt een van de geïnterviewde vrouwen heel treffend in
      de film. En het Nederlandse tintje blijkt ook uit het stille verzet tegen de
      Japanners, zoals de oranje ‘Afrikaantjes’ in de tuinen van de Indo’s of het
      lied Zonnetje gaat van ons scheiden, dat een verzetslied werd. Naaijkens-
      Retel Helmich gebruikt het lied ook heel toepasselijk bij historische beelden
      van de atoombom, die het begin inluidde van de capitulatie op
      15 augustus 1945.
      De vreugde om de Japanse nederlaag sloeg bij de Indo’s al gauw om ontzetting toen twee dagen later Soekarno en Hatta in hun ‘Proklamasi’
      Indonesië onafhankelijk verklaarden en de Indo’s opeens, net als de
      Nederlanders, een ‘vijand van Indonesië’ waren. Uit oude propagandafilmpjes
      van toen blijkt de haat van de pemoeda’s, de jonge Indonesische
      vrijheidsstrijders, die tegen het eind van 1945 jacht begonnen te maken
      op de Indo’s. Het zijn de meest schrijnende verhalen uit de film, waarin
      de emoties regelmatig de overhand krijgen als er wordt teruggeblikt op de
      moordpartijen, de martelingen en de vermissingen. Kinderen die zomaar
      verdwijnen, een buurvrouw die in stukken wordt gehakt, vrouwen die worden
      verkracht of vermoord. Gruwelijke verhalen.
      Af en toe gebruikt Naaijkens in de film bewust een rustpunt, meestal een
      beeld uit de natuur, om weer even op adem te komen van de gruwelen.
      Die betreffen vooral de Bersiap-periode, maar minstens zo schrijnend
      zijn de verhalen over de misère van de ‘buitenkampers’ tijdens de Japanse
      bezetting. Terwijl wij in Nederland de Hongerwinter beleefden, hadden in
      Nederlands-Indië ook de ‘buitenkampers’ kramp in hun maag van de honger
      en waren zij er, naar eigen zegen, in een aantal gevallen zelfs slechter
      aan toe dan de mensen in de kampen.
      In die zin is Buitenkampers een eyeopener. Naaijkens-Retel Helmich heeft
      een stuk geschiedenis blootgelegd dat tot dusver nog nauwelijks aandacht
      heeft gekregen. Zij heeft het verborgen leed zichtbaar gemaakt aan de
      hand van de getuigenissen van de kinderen van toen, die nu allemaal dik
      in de zeventig zijn, maar voor wie het traumatische verleden nog steeds
      niet is afgerond en verwerkt.
      Henk Maurits,
      freelance filmjournalist

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.