1 op de 3 kinderen wordt met de auto naar school gebracht

  • 20 september 2013 om 08:04 #980
    Sandra vL
    Bijdrager

    Hoewel slechts drie procent van de kinderen meer dan twee kilometer van zijn basisschool woont, wordt een derde door de ouders met de auto naar school gebracht. Ouders vinden het te gevaarlijk om hun kinderen al dan niet begeleid te voet of op de fiets naar school te laten gaan, concludeert het Kennisplatform Vervoer en Verkeer uit een onderzoek bij meer dan 180 scholen.

    Ouders denken volgens het platform onterecht dat het verkeer minder veilig is geworden. Het aantal dodelijke ongevallen met kinderen tussen de 5 en 14 jaar neemt geleidelijk af. In 1990 kwamen er nog 85 om in het verkeer en in 2009 was dit 35. Toch worden kinderen steeds vaker naar school en clubjes gebracht of mogen ze alleen onder toezicht buitenspelen. Kinderen hebben zelf een realistischere kijk op de verkeersveiligheid, stelt het platform.

    Dat kinderen naar school worden gebracht, brengt volgens de onderzoekers veel problemen met zich mee. Uiteindelijk moeten ze op de middelbare school toch zelf gaan fietsen en dan vaak ook nog over een veel langere afstand, terwijl ze dan nauwelijks eigen ervaring in het verkeer hebben opgedaan. Ook bouwen ze minder conditie op, worden ze minder lenig en kampen ze meer met overgewicht als ze worden gebracht.

    Verder is er minder tijd voor het oplossen van ruzietjes met andere kinderen, omdat ze na school meteen worden opgehaald. Daarnaast hebben ze minder contact met buurtgenootjes. Ook zou het veiliger zijn als er minder parkeerdrukte is bij de school, maar die parkeerdrukte is voor veel ouders ook gelijk de reden om hun kind naar school te brengen.

    Een van de oplossingen die het platform aandraagt is het afschaffen van het fietsverbod dat veel basisscholen hebben. Als de fietsenstalling weinig ruimte heeft mogen kinderen die binnen een kilometer van school wonen vaak niet met de fiets komen om ruimte te besparen. Hierdoor zouden veel ouders zich gedwongen voelen hun kinderen met de auto te brengen.

    Bron: Nationale zorggids

  • 20 september 2013 om 08:14 #6494
    Sandra vL
    Bijdrager

    Wij wonen echt letterlijk om de hoek van de basisschool dus wij gaan lopend naar school. Alleen Julia die naar Zevenaar moet die gaat met het busje van de gemeente, maar dat is ook meer dan die 2 kilometer die in het artikel genoemd wordt.

    Hoe gaan jullie naar de basisschool, lopend op de fiets of met de auto?

  • 20 september 2013 om 08:42 #6497
    fambloem
    Bijdrager

    Die van ons gaan met de auto naar school ! Dit omdat de gemeente geen schoolbusje heeft.
    En de school +/- 15 Km verder is.
    De gemeente bied geen hulp omdat er ook goede scholen in de buurt zijn en het onze eigen keus is om onze kinderen in een andere gemeente op school te laten.

    Toen we school nog dicht bij huis hadden gingen we lopend of op de fiets lag maar net aan het weer en aan de tijd.

  • 20 september 2013 om 11:52 #6499
    Sandra V.
    Bijdrager

    Ik breng en haal de kinderen 2x in de week met de auto naar school. Dit omdat ik dan tot 13.00 uur werk, gelijk na het werk doorga naar mijn pa en daarvandaan weer naar school om de meisjes op te halen. Als ik dat op de fiets zou doen heb ik maar heel kort tijd om bij mijn pa te zijn…zit allemaal net te ver uit elkaar omdat te fietsen.

    De overige 3 dagen streef ik er wel naar om de kinderen op de fiets te brengen…(alleen als het hard regent pak ik de auto)…ik ga dan zelf ook op de fiets door naar mijn werk.

    Ik weet niet of het ten onrechte is dat wij ouders denken dat het niet veilig is op de fiets voor de kinderen. Ik vind dat ook heel erg afhankelijk of je in een stad woont of in een dorp en welke “obstakels” er op de route liggen. Lisa fietst nu dan wel op vrijdag alleen naar huis en op andere dagen fietst zij vaak wel al voor mij uit. Wat ik wel weer prettig vind, zo kan ik dan toch kijken hoe zij zich gedraagt in het verkeer. Ik moet er nog niet aan denken om Tessa alleen te laten fietsen…

    Ik heb een aantal jaren terug een info-ochtend bezocht met als thema “kinderen in het verkeer” naast de bekende zaken als auto en fietsstoeltjes (verplicht en denk aan de gordels) vond ik het meest verrassende de tunnelvisie die kinderen nog hebben. Tot een jaar of 8-9 zien de kinderen in hun ooghoeken nog niets aankomen…zij kijken recht vooruit en zien dus veel later wat er naast hun gebeurt…toch wel iets om in je achterhoofd te houden als je je kind alleen op pad stuurt…

  • 21 september 2013 om 06:32 #6506
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Die van mij gaat nog niet naar school, maar ik denk dat zelf met de fiets of lopend te gaan doen. Ondanks dat ik tot zn 30e zijn handje vast wil blijven houden 😉 😉 😉 denk ik dat het toch wel verstandig is als hij ook leert om te gaan met het verkeer samen met mij om dat later zelf te kunnen.

  • 22 september 2013 om 15:10 #6509
    Sandra vL
    Bijdrager

    Het is natuurlijk wel een beetje dubbel. Je wilt de kinderen niet op de fiets laten gaan vanwege de toenemende drukte van auto’s rondom scholen. Maar ja, door kinderen dan met de auto te gaan brengen verhelp je die drukte natuurlijk ook niet echt.

    Ik snap het wel hoor. Voordat ik mijn kinderen op de fiets naar school zou durven laten gaan… Ik ben blij dat wij het lopend af kunnen.

    Mijn grootste bron van ergernis is toch wel de ouders die de kinderen met de auto naar school brengen en haast hebben vanwege werk of wat dan ook. Ze hebben zelf kids in de auto zitten, maar rijden wel onverantwoord hard door een 30 kilometer zone in een woonwijk.

  • 23 september 2013 om 14:21 #6515
    Sandra V.
    Bijdrager

    En dan nog het parkeren bij school…het liefst willen ze allemaal zo dicht mogelijk bij het hek staan….of ze parkeren dubbel of op plekken waar het niet mag…blijkbaar niet beseffend dat ze het juist zo heel gevaarlijk maken voor de kinderen die wel op de fiets komen….ik kan mij daar ook gruwelijk aan ergeren…

  • 24 september 2013 om 06:41 #6517
    fambloem
    Bijdrager

    Bij ons op school zijn er wel regels wat betreft de auto.
    Zo mag er niet voor de ingangen van de pleinen geparkeerd worden dat zijn er vier aan elke kant 1 voor de fietsers en 1 voor de lopers.

    En de buurt mag geen last er van hebben en het grasveld moet vrij blijven

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.