-
-
28 augustus 2012 om 13:04 #540
Sandra vL
DeelnemerAMSTERDAM – Uit recent onderzoek blijkt dat één op de drie kinderen tussen de 8 en 12 jaar op school wordt gepest. Bij 28 procent gebeurt het treiteren zelfs stelselmatig. Pestdeskundige Bob van der Meer geeft je aan tiental tips.
- 1) Als je erachter komt dat jouw kind wordt gepest, schrik dan niet, maar blijf kalm. Jouw kind hoeft niet te weten dat je in paniek raakt of er emotioneel door wordt geraakt.
2) Vraag aan je kind wíe het doen, wát ze doen en wáár ze het doen.
3) Als jouw kind dat niet durft te vertellen uit angst dat bekend wordt dat het ‘geklikt’ heeft, stel het dan gerust en zeg dat niemand op school erachter zal komen dat hij het heeft verteld.
4) Maak een afspraak met de leerkracht, vertel wat je hebt gehoord en vraag een ‘heterdaadje’ te organiseren. Dit houdt in dat de leerkracht andere volwassenen op de hoogte stelt van het wie, wat en waar, met de vraag om goed op te letten. Wanneer iemand ziet dat er opnieuw wordt gepest, vertelt deze aan de betreffende leerling dat het pesten is gezien en meldt het vervolgens aan de leerkracht. Die kan dan hulp inzetten.
5) Als blijkt dat de school deze hulp niet in het beleidsplan van de school heeft opgenomen, is de volgende stap om een brief aan het bestuur te schrijven en een beroep te doen op artikel 3 van de ARBO-wet. Op http://www.pesten.net vind je onder de kopjes ‘Ouders’ en ‘Conceptbrief’ een voorbeeldbrief.
6) Onderneemt het bestuur geen actie, meld de pestsituatie en de reactie van het bestuur dan bij de Inspecteur van de school. Het adres van de Inspecteur is in de Schoolgids te vinden.
7) Ga op zoek naar een andere ouder van wie het kind ook wordt gepest, neem contact op met een van de leden van de Medezeggenschapsraad (MR) en vraag om goed beleid. Een MR komt namelijk niet in actie bij een individueel geval, maar wel wanneer er sprake is van een gemeenschappelijk probleem.
8) Als niets helpt, hou je kind dan thuis. Onder het kopje ‘Calamiteiten’ op http://www.pesten.net is een gevalsbeschrijving hierover opgenomen.
9) Als ook dat niet helpt, ga dan op zoek naar een andere school.
10) Maak aan jouw kind duidelijk dat het niet zelf de oorzaak is (geweest) van het pestgedrag, maar dat de volwassenen op sommige scholen niet tegen pestkoppen durven te zeggen dat ze onmiddellijk met hun foute gedrag moeten ophouden. De school zou leerlingen verantwoordelijk moeten maken voor elkaars veiligheid, maar dat lukt blijkbaar vaak niet.Bron: Telegraaf
-
29 augustus 2012 om 09:47 #3946
Sandra V.
DeelnemerEen goed artikel…echt tips waar je wat aan hebt. Want ik moet eerlijk zeggen dat ik zo snel niet had geweten waar ik naar toe moest als de school niet zou mee werken. Gelukkig is het bij ons niet aan de orde….maar kinderen zijn hard onder elkaar…en je weet nooit wat de toekomst nog brengt….
-
9 maart 2013 om 11:49 #5143
fambloem
DeelnemerOnze oudste dochter werdt gepest door een klasgenootje omdat ze de slimste van de klas is 🙁 Dit ging tot dreigen toe :boos:
Wij zijn meerdere malen bij juf geweest en hebben het gemeld.
Telkens kregen we te horen dat ze er op zou letten en er wat aan zou doen.
Tot onze dochter op een dag niet meer naar school wou want het meisje had haar gezegt dat als ze weer een goed cijfer op de toets zal halen het meisje haar dan slaag zou geven :wtf:.
Mijn vriend heeft onze dochter naar school gebracht en is gelijk naar de directeur door gelopen om nu eens aan hem te vertellen van hoe en wat.
Toen mijn vriend de kids weer van school kwam halen werd er gevraagt of het een probleem was dat onze dochter een ochtendje thuis bleef zodat de juf en de directeur eens goed met dat meisje en haar ouders ging praten.Zo gezegt zo gedaan 2 dagen later kwam er een blije dochter naar huis met een mooie kaart waar op het meisje haar excuses aanbood voor het gedrag van haar.
Onze dochter heeft sinds die dag nooit weer ergens last van gehad :yeah: !!
-
9 maart 2013 om 13:21 #5147
MaMarieke85
DeelnemerAls ik jaren geleden toen ik op school zat had geweten dat je het niet handelen van leerkrachten kon melden ergens was er bij mij misschien meer aan gedaan en had ik geen jaar over hoeven te doen op school…
Misschien is dat ook nog maar recentelijk ingevoerd, maar ik durfde dus niet meer naar school. Buiten leerlingen pestten leerkrachten ook gewoon mee en mijn moeder vond zelf dat ze met 1 telefoontje naar de school voldoende had ondernomen… *zucht*
Goed dat er duidelijke stappen zijn dus. Helemaal top! :goedgedaan: -
9 maart 2013 om 13:55 #5152
fambloem
DeelnemerNou met 1 telefoontje nemen wij niet het genoege tenminste als het dan niet ophoud.
En helemaal niet als het elke schooldag het zelfde is dat doet gewoon pijn aan het hard om dat meissie te zien huilen en een juf die er niets aan doet.
Terwijl ze erg goed kan leren en graag naar school magMijn zusje is ook gepest vanwege haar leerproblemen.
Zei is uit eindelijk naar speciaal onderwijs gegaan en daar had ze het super naar haar zin. -
9 maart 2013 om 14:11 #5158
MaMarieke85
DeelnemerIk werd gepest om hoe ik eruit zag 🙄
Eerst was het ‘grappig’, maar toen ik na een jaar ‘gewoon’ gepest/plaagt te worden zelfs werd bedreigd en niets van mij meer veilig was op school ben ik dus helemaal niet meer naar school gegaan.
Mijn moeder had er allemaal ‘geen tijd’ voor 🙄
Maar ja, ik heb uiteindelijk door mijn eigen inzet wel mijn school af kunnen maken. Nu was ik wel ouder, want het ergste pesten en bedreigd worden was pas op de middelbare school. Voor die tijd kon ik het wel handelen wat er tegen me gezegd werd. Het was toen in ieder geval niet zodanig dat ik niet meer naar school durfde 🙂En ik vind het echt erg dat er zo veel gepest wordt, bah 🙁 ik hoop dat Gabriël er nooit mee te maken krijgt!
-
9 maart 2013 om 15:20 #5160
fambloem
DeelnemerIk vind pesten erg en vooral hoe het nu gaat dat ze er door zelfmoord gaan plegen.
Op de basisschool werd ik ook 1 tijd gepest omdat ik een duitser ben :yeah: Maar toen ze door hadden dat het geen zin had en ik toch om de hele wereld lach en nu nog,Was het snel afgelopen.Zelf hebben wij er met de kids over pesten dat het niet fijn is ect…. en dat we dat ook niet van ze willen hebben net zoals afval buiten op straat gooien of op een begraafplaats lopen als ze er niets te zoeken hebben.
-
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.