5 redenen waarom nieuwe ouders te weinig slapen

  • 18 september 2013 om 09:12 #978
    Sandra vL
    Bijdrager

    Slaaptekort is in het eerste jaar met een baby vaak het zwaarst. De Daily Mail heeft een top vijf gemaakt van redenen waarom nieuwe ouders ’s nachts niet slapen. Gek genoeg hebben die niet allemaal met de behoefte van een baby te maken. Integendeel: soms doen ouders het zichzelf aan…

    1) Nachtvoedingen

    De voornaamste reden van slaapgebruik zijn de nachtvoedingen. Maar liefst 62 procent van de ouders geeft aan dat dit de reden is dat ze ’s nachts te weinig (of op zijn minst onderbroken) slapen. Baby’s hebben kleine maagjes, die snel vol maar ook snel weer leeg zijn. Na een half jaar slaapt een deel van de kinderen door (vijf uur aan één stuk), maar veel kinderen doen er langer over.

    2) Huilende/wakkere baby

    57 procent van de ouders geeft aan dat dit de reden is waarom ze ’s nachts niet slapen. Uren rondlopen, wiegen en liedjes zingen, of vele keren een speentje terug in de mond doen: het zijn maar enkele manieren om nodige nachtrust te zien wegtikken.

    3) Bezorgdheid

    45 procent is niet wakker omdat de baby iets nodig heeft, ze houden zichzelf wakker door zich zorgen te maken om de veiligheid van de baby. Ze kijken of hij nog ademt, dekken hem verder toe, liggen te tobben of ze hem nu wel dan niet moeten wakker maken voor een voeding. Wie zo in slaap valt, slaapt ook meestal slecht en licht.

    4) Niet in slaap vallen

    De baby slaapt, je partner slaapt… en 34 procent ziet de uren wegtikken. Je lichaam is niet meer gewend aan doorslapen, je hele waak-slaapritme is om zeep. Borstvoedende moeders hebben hier over het algemeen minder last van, omdat de hormonen die met borstvoeding gepaard gaan ervoor zorgen dat je snel weer slaapt (of zelfs tijdens een voeding in slaap valt).

    5) Huishouden doen

    Een kwart gebruikt de uren van de nacht (en een slapende baby) om huishoudelijke taken te doen, ten koste van hun eigen slaap.

    5 uur per nacht
    Volgens een schatting van 1.800 Britse ouders slapen ze het eerste jaar gemiddeld maar 5 uur per nacht of missen ze 44 dagen slaap het eerste jaar.

    Er zijn wel vraagtekens te stellen bij deze cijfers. Een schatting is heel onbetrouwbaar en vooral vermoeide mensen hebben de neiging het aantal uren dat ze werkelijk slapen te onderschatten. Ze vallen in lichte, dromeloze slaapjes maar worden wakker met het gevoel dat ze niet hebben geslapen.

    De uren meten, via een app of een dagboek, is betrouwbaarder. Alhoewel het de vraag is of dat de slaap ten goede komt 😉

    Bron: Daily mail en het laatste nieuws

  • 18 september 2013 om 09:28 #6489
    fambloem
    Bijdrager

    Eigenlijk mag ik niet klagen.
    Toen de oudste geboren werd sliep ze vanaf nacht 1 door.
    Maar omdat het cb wilde dat ze wel de nachtvoeding kreeg zijn we om en om van bed gegaan de ene nacht voor mij de andere voor mijn vriend.

    Bij de anderen ging het bijna het zelfde alleen met Bo konden we snachts door slapen omdat zei de voeding niet nodig had en genoeg had aan de dag en daarop ook goed groeide !

    Wat ik zelf de eerste paar weken wel deed is snachts toch extra van bed af om te kijken of het nog ademde !

    Ik was en ben nog als de dood er voor dat er snachts iets gebeurd.
    En dat is niet alleen bij Milano maar ook bij de oudsten ga ik sávonds geregeld kijken of alles nog goed gaat.

  • 18 september 2013 om 12:34 #6490
    Hetty
    Bijdrager

    Ik mag ook niet klagen. Vanaf een week of 6 sliep de kleine door. Hij kreeg om 10 a 11 uur de laatste fles en om 7 uur pas weer de volgende. Ik ben benieuwd of zijn broertje of zusje ook zo makkelijk is.

    Ook ik kijk elke avond voordat ik ga slapen of alles nog goed is. Doe ik dat niet, dan slaap ik niet zo goed 😳

  • 19 september 2013 om 06:46 #6492
    Sandra vL
    Bijdrager

    Onze oudste sliep met 5 weken de hele nacht door. Wij vonden onszelf hele goede ouders 😉
    Haar zussen hebben dat ruimschoots “gecompenseerd”. Julia heeft 14 maanden langs ’s nachts gehuild. In eerste instantie heeft ze veel gehuild vanwege medische oorzaken. Later huilde ze twee keer per nacht vanwege de honger. Het was een kwestie van voeden en dan ging ze weer slapen.
    Anne-Lieke is een heel ander verhaal. Het is nooit duidelijk geweest waarom ze zo lang zo veel gehuild heeft ’s nachts. Ze heeft 17 maanden lang (!) tenminste 4 uur lang per nacht gehuild. Na 17 maanden kregen we tenminste zelf iets slaap, maar ze bleef meerdere keren per nacht huilen. Tot 3 jaar heeft ze heel slecht geslapen, daarna werd het weer wat beter, maar nog altijd is doorslapen een probleem.

    Ik heb zelf een slaapprobleem gekregen door het vele nachtelijke huilen van Anne-Lieke. Op een gegeven moment is je lichaam gewoon niet meer gewend ’s nachts te slapen en ga je hele dagen als een zombie door het leven. Tegenwoordig gebruik ik zelf melatonine om in slaap te kunnen vallen en doe ik oordoppen in om in alle rust te kunnen slapen. Van elk klein geluidje word ik tegenwoordig wakker. Als de kinderen roepen dan hoor ik ze meestal wel door de oordoppen heen en soms wordt alleen manlief er wakker van, het is maar niet anders. Na al die jaren van chronisch slaapgebrek heb ik nu gewoon echt heel hard wat slaap nodig.

  • 19 september 2013 om 17:25 #6493
    Annouck
    Bijdrager

    Mijn zoontje is heel lang s’nachts wakker geworden, Hij is nu bijna 3, We moesten er gemiddeld 2 keer per nacht uit, Dus we zijn heel blij dat die fase voorbij is. 😀

  • 20 september 2013 om 12:19 #6501
    Sandra V.
    Bijdrager

    Ik heb gewoon enorm geboft met mijn kinders…Lisa sliep met 5 weken door en Tessa deed er ietsies langer over…zij sliep met 8 weken door. En ik heb nooit problemen gehad…tuurlijk is er incidenteel wel eens een kind wakker…maar dat kun je op 1 hand tellen. Hier is het iedere nacht diepe rust.

    Ik vond de 5 redenen wel leuk om te lezen…en al herken ik ze dus niet, ik kan er wel begrip voor opbrengen…alleen het huishoudelijk werk ’s nachts doen??….nee, dat begrijp ik echt niet. Dan maar wat meer stof in de hoeken..of vollop in het zicht…maar mijn nachtrust is mij heilig…hihihihi

  • 21 september 2013 om 06:21 #6503
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Tsja….. Ik was niet een gelukkige ouder waarbij het maar heel kort duurde 😛 maar ik weet inmiddels wel mijn rustmomenten extra te waarderen 😉 je wordt toch een compleet ander mens van 17 maanden nauwelijks slapen 😛

  • 21 september 2013 om 06:24 #6504
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Oh ja die redenen, bij mij was dat echt wakker omdat de kleine wakker was, met kind door huis lopen, liedjes zingen etc. Altijd met weinig licht en alles in rust. Ik ga niet midden in de nacht het huishouden doen of spelen met de kleine, dan leren ze ook geen dag en nacht ritme…

    Ik lag wel eens wakker nadat ik een uur met de kleine was bezig geweest, na de eerste keer val je nog zo in slaap, maar als je er 5 of meer keer per nacht uit moet dan kan je opgegeven moment nog maar moeilijk in slaap komen…

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.