‘Helft van pasgeboren meisjes wordt 100 jaar’

  • 26 september 2013 om 06:40 #986
    Sandra vL
    Bijdrager

    De helft van de pasgeboren meisjesbaby’s wordt naar verwachting honderd jaar of ouder.

    Hetzelfde geldt voor één op de drie pasgeboren jongens, zo bleek woensdag uit berekeningen van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI).

    Nu is zo’n leeftijd nog behoorlijk zeldzaam: van de mensen die honderd jaar geleden zijn geboren, is momenteel minder dan 1 procent nog in leven. Het NIDI denkt dat pasgeboren meisjes gemiddeld 96 jaar oud worden, en jongetjes gemiddeld 92 jaar.

    De levensverwachting stijgt al jaren. Zo zal een nu 65-jarige vrouw gemiddeld leven tot haar 89e, maar sterft een gemiddelde vrouw van begin twintig waarschijnlijk pas op haar 96e.

    CBS
    Vorig jaar kwam het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met hele andere verwachtingen: dat vrouwen bijna 83 zouden worden en mannen 79 jaar. Maar dat is een onderschatting, aldus een woordvoerder van het NIDI. “Het CBS maakt prognoses tot het jaar 2060. Op basis daarvan kan alleen de levensverwachting van generaties die vóór 1960 zijn geboren, worden voorspeld.” Het NIDI kijkt naar alle generaties, dus ook de allerjongste.

    Het instituut hield bij de becijfering rekening met de opkomst van welvaartsziekten. Groeiende problemen zoals obesitas hoeven de levensverwachting echter niet omlaag te brengen, denkt de organisatie. “Mensen zullen er ziek van worden, maar we gaan er niet van uit dat veel van hen daardoor ook eerder doodgaan”, stelt de zegsman.

    Bron: Nu.nl

  • 26 september 2013 om 10:55 #6527
    fambloem
    Bijdrager

    Ik hoop het voor mijn kinderen dat ze gezond oud worden !
    Natuurlijk ook voor ons zelf

  • 27 september 2013 om 07:04 #6529
    Sandra vL
    Bijdrager

    Ik was eigenlijk wel verbaasd over dit artikel. Voor mijn gevoel gaan er juist zo vaak jonge mensen dood. Ik de afgelopen 10 jaar heb ik meerdere begrafenissen meegemaakt, maar bijna allemaal van mensen onder de 40 jaar. En dan nog los van alle vreselijke verhalen die ik om mij heen hoor. Jonge vrouwen, in de bloei van hun leven, die overlijden aan kanker…
    Nu zijn dat natuurlijk ook wel de verhalen waar iedereen het over heeft en wat veel indruk maakt. Misschien dat het daardoor voor je gevoel zo vaak voorkomt. Maar ik ken helemaal niemand die de 100 jaar gehaald heeft. Nu is mijn opa vandaag wel 90 jaar geworden, daarmee is hij ook gelijk de oudste persoon die ik ken :party: Zooo cool trouwens, mijn opa vraagt voor zijn 90e verjaardag een iPad. Stoere opa hè?!

  • 27 september 2013 om 14:22 #6532
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Zeker een stoere opa! Ik heb nog 1 paar grootouders, 82 en 79, mijn opa kan wel een beetje met de computer overweg, maar ze vinden het allemaal niet zo nodig. Toen hun computer het niet meer wilde doen hebben ze hem weggebracht en hadden ook geen behoefte aan dat hij gemaakt zou worden of aan een nieuwe haha 😉
    Mijn vriend heeft nog een hele hoop grootouders, 3 oma’s en 2 opa’s (jaja), daarvan is de oudste een oma van 88, al gaat zij de laatste jaren wel flink achteruit.

    Gezond oud worden is natuurlijk wel een wens, van iedereen denk ik. Maar ik hoor inderdaad vaak om me heen ook jonge mensen die sterven door ziektes, vreselijk 🙁

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.