-
-
3 december 2012 om 09:30 #660
Sandra vL
DeelnemerAMSTERDAM – Je kind springt een gat in de lucht: huiswerk maken is zonde van de tijd. Al die keren dat je je kind hebt moeten uitleggen wat het nut is van al die opdrachten, waren voor niets. Dat beweren Amerikaanse onderzoekers.
Meer tijd besteden aan huiswerk levert voor kinderen niet direct hogere cijfers op. Wetenschappers van de Amerikaanse universiteit in Virginia onderzochten de cijfers van 18.000 kinderen van 15 en 16 jaar. Ze kwamen erachter dat de scholieren die meer tijd besteden aan hun huiswerk, geen hogere cijfers halen dan de leerlingen die dit niet doen. Eerder bleek al uit een ander onderzoek dat buitenspelen belangrijker is dan huiswerk maken.
Uitzondering
Het is niet zo dat thuis aan school werken daarom slecht is. Een uitzondering vonden de wetenschappers in het vak wiskunde. Het blijkt dat meer huiswerk maken zich voor dit vak wel vertaalt naar betere cijfers. Bovendien leert het de kinderen op een bepaalde manier te denken. Zo weten ze bijvoorbeeld beter wat voor vragen ze op een toets kunnen verwachten.Nieuwe manieren van leren
Professor Thai, die aan het onderzoek meewerkte, wil dat schoolbesturen gaan nadenken over nieuwe manieren van leren. Zo stelt hij voor om inzet en aanwezigheid tijdens de les beter te belonen.Bron: Telegraaf
-
4 december 2012 om 08:42 #4398
Sandra V.
Deelnemerhahaha…pubers kunnen maar beter niet dit artikel lezen….hebben ze nog een goed argument om geen huiswerk te maken ook.
Maar wat ik er zelf van vind…euh…het klopt wel dat als je in de les goed oplet, je thuis minder hard hoeft te leren. Maar aan de andere kant…sommige kinderen hebben dat thuis leren echt nodig om voldoendes te scoren. Het onderwijs blijft een lastig ding…omdat je praat over algemene regels terwijl kinderen alles behalve algemeen zijn…ieder kind leer op zijn eigen manier en de een zal er harder aan moeten trekken om bij te blijven dan de ander….
-
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.