Peuters gestresst door missen middagslaapje

    • 6 januari 2012 om 10:25 #288
      Sandra vL
      Deelnemer

      BAARN – Peuters die hun middagslaapjes overslaan zijn gestresster, ongelukkiger en hebben een groter risico op levenslange emotionele problemen. Dit schrijven wetenschappers van de University of Colorado Boulder in het Journal of Sleep Research.
      Jonge kinderen die een dutje overdag missen, zijn angstiger en minder geïnteresseerd in de wereld om hen heen. Ook waren ze minder enthousiast over leuke gebeurtenissen en konden ze moeilijk omgaan met kleine problemen.

      Het onderzoeksteam analyseerde het slaappatroon van peuters van 2 tot 3 jaar. De kinderen droegen een speciaal apparaatje dat mat hoeveel ze sliepen. Ook hielden hun ouders een slaaplogboek bij.

      Puzzels

      De kinderen werden gefilmd terwijl ze lastige puzzels maakten op een dag dat ze hun gebruikelijke middagslaapje hadden op een dag dat ze hun dutje overgesloegen. Vermoeide peuters bleken minder blij als ze een puzzel opgelost hadden dan uitgeslapen kinderen.

      Ook waren de peuters die het zonder middagslaapje moesten doen minder nieuwsgierig naar de oplossing van de puzzel en gestresster als ze deze niet snapten.

      Basisbehoefte

      “Verwarring is niet slecht, kinderen moeten leren van hun fouten. Maar een slaperig kind kan bij een kinderopvang misschien minder goed meedoen met de rest.”

      ”Te weinig slaap kan hun ontwikkelende hersenen vormen en hun risico op levenslage emotionele problemen vergroten. Net als goede voeding is voldoende slaap een basisbehoefte.”, aldus onderzoeker Monique LeBourgeois.

      Bron: nu.nl http://www.nu.nl/gezondheid/2708002/peuters-gestresst-missen-middagslaapje.html

    • 6 januari 2012 om 10:32 #2844
      Sandra vL
      Deelnemer

      Oeps, onze Anne-Lieke van net 2 jaar wil al niet meer slapen ’s middags…. Nu moet ik wel zeggen dat dit HAAR initiatief is om niet te slapen, van mij zou ze best nog even naar bed mogen 😉

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.