Praten

  • 11 december 2013 om 17:49 #1051
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Gabriël praat de laatste tijd steeds meer en ook steeds beter. Hij is verstaanbaar voor anderen en begint zinnen te maken. :applaus:

    Maar nu zat hij in bad en hij begint ineens te tellen en dan helemaal tot 13!
    Ik tel met hem altijd de treden van de trap als we naar boven en beneden gaan (zijn er 15 per trap), maar dan zeg ik het en houdt hij eigenlijk op bij 3.
    Ik ben echt helemaal verbaasd hoor, is dit wel normaal voor een kindje van 25 maanden? 😯

    Natuurlijk ben ik ook trots maar ja goed, gaan ze niet pas tellen op de kleuterschool?

  • 12 december 2013 om 08:24 #6793
    Sandra vL
    Bijdrager

    Wauw wat goed zeg! Hij is inderdaad vlot zo te lezen. Aan het einde van groep 1 moeten kinderen tot 10 kunnen tellen (ook nauwkeurig met blokjes of iets dergelijks), moeten ze kleuren en vormen kunnen benoemen en zo nog wat dingen. Het heeft mij altijd verbaasd die leerdoelen, omdat ze dat al op de peuterspeelzaal allemaal al heel goed konden. Maar een juf uit het basisonderwijs heeft mij echt bevestigd dat er kinderen zijn die dat op de kleuterschool nog moeten leren 😯 .

    Lekker van genieten dat hij het zo goed doet en stimuleren dat hij zijn kennis ontwikkelt door veel tegen hem te praten. Je krijgt er echt geen dingen in waar hij niet aan toe is. Wij hebben ook altijd onze kinderen in volwassen taal benaderd en niet van “daar is de toet toet” als je een auto bedoelt.

  • 13 december 2013 om 14:37 #6794
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Nou zeg ik dacht dat ik had gereageerd… En zie nu ineens van niet 😕 zal wel wat mis zijn gegaan 😉

    Ik hoorde inderdaad ook van mijn tante (kleuterjuf) dat er inderdaad kindjes de kleuterklas in komen die nog niet kunnen tellen enzo. Net als met het puzzelen dat Gabriël graag doet en veel zelfs gewoon al met praten 😯

    Maar inderdaad hij zal niets doen waar hij niet aan toe is, dus ik doe mn riemen maar weer vast en blijf zitten in de sneltrein haha!

    Vandaag tekende hij hartjes :verliefd: (nou ja dat zegt hij dan he hihi “kleulen hahtjes”)

  • 16 december 2013 om 09:51 #6797
    Sandra vL
    Bijdrager

    Wauw hartjes tekenen, wat lief!!

    Het is trouwens ook niet gek als hij opeens weer iets vergeten is wat hij eerder wel kon. Soms zijn ze heel druk met tellen en dan daarna heel druk met tekenen en ineens kunnen ze niet meer tot 20 tellen. Op deze leeftijd hoort dat er gewoon nog bij en dat komt goed 😉 Ik heb mij daar in het begin wel over verbaasd, maar weet inmiddels dat het erbij hoort en dan later weer opgepakt wordt.

  • 16 december 2013 om 13:00 #6798
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Haha! Ik ben benieuwd hoe het hier gaat. Tellen is nog altijd helemaal hot evenals (onzichtbare) vrachtwagens spotten in de straat…. 😆

  • 20 januari 2014 om 14:40 #6846
    femmez79
    Bijdrager

    Ik denk dat het ook wel afhankelijk is wat je als ouder met je kind doen. Van voorlezen, spelletjes en zingen leren ze best veel. Plus gemiddeld is ook met achterstandswijken natuurlijk. Evan praat veel maar nog niet zo duidelijk maar sta soms versteld wat hij weet te benoemen. (soms versta ik hem helemaal niet maar met aanwijzen weet je wat het moet zijn)
    Bij mijn oudste en de kinderen van familie en vrienden merk ik dat de meesten tussen 2 en 3 jaar wel redelijk kunnen tellen, kleuren benoemen etc Al zit er wel verschil in écht tellen en een rijtje van 1-10 opnoemen zoals in een versje.
    De oudste zit nu in groep 1 maar volgens mij kunnen ze allemaal wel tot 10 tellen en alle kleuren. Hij krijgt oefeningen zoals een groepje voorwerpen verbinden met het getal van de hoeveelheid.
    Ik heb in een boek ook gelezen dat ze dat leren in groep 1, maar hoorde laatst dat ze in groep 2 bij de cito al een plaatje van een kamer krijgen en daarna de plattegrond erbij moeten zoeken. Leek mij wel pittig voor groep 2. Volgens mij kunnen de groep 2 leerlingen allemaal hun naam schrijven en wettelijk moeten ze 15 letters kennen maar heb het idee dat ze meer aangeboden krijgen. (en groep 1 doet hierin mee in kringverband)

  • 20 januari 2014 om 16:17 #6849
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Dat klinkt inderdaad al best pittig voor kleuters. Ik zal eens informeren wat voor dingen de kleuters hier allemaal krijgen. Dat de meesten dingen die Gabriël doet schijnbaar nog niet kunnen hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze er niet mee bezig zijn op school.
    Gabriël telt wel ook dingen, maar echt als hij dat zelf wil. Als ik vraag tel eens de blokken doet hij het niet, maar laatst waren we bij mijn tante en telde hij de bloempotjes in de vensterbank. hij liep langs de potjes en telde steeds 1 erbij, al liep hij heen en weer en telde zo meer potjes dan er ook echt stonden haha!

  • 21 januari 2014 om 16:14 #6852
    Sandra vL
    Bijdrager

    Als je ziet wat de leerdoelen zijn voor kleuters, dan denk ik echt “dat kon ze al voor ze kwam”. Maar als je dan vervolgens die Cito toetsen gaat bekijken 😯 Daar zitten echt pittige vragen bij voor een kleuter! Ik vind daar wel een groot verschil in zitten, tussen de leerdoelen en de Cito, en beide worden landelijk vast gesteld. Nu weet ik niet waar men landelijk vanuit gaat voor de Cito score. Het zal vast bedoeld zijn om de slimme kinderen eruit te halen en dat je die pittige vragen fout kunt hebben voor een gemiddelde score. Maar dat gis ik nu hoor 😉

  • 22 januari 2014 om 08:20 #6856
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Ja, zo te horen is er inderdaad een groot verschil :O
    Nou ja het zal allemaal wel een bepaald doel hebben gok ik 😛

  • 24 januari 2014 om 08:14 #6862
    cindycindy
    Bijdrager

    Wat goed dat jouw kindje al kan tellen! En ook goed dat je steeds met hem oefent door de traptreden te tellen. Ik denk dat het wel uitmaakt of je er thuis tijd aan besteedt, dus vaak voorlezen, tellen en veel praten met elkaar. Daar leren ze echt veel van!

  • 24 januari 2014 om 13:33 #6868
    femmez79
    Bijdrager

    Het begint bij het consultatiebureau al, kunnen ze blokjes in de vormenstoof doen, eigen naam zeggen etc.
    Hier bleek Evan al ruim voor te liggen terwijl als ik hem vergelijk met leeftijdsgenootjes op de opvang hij echt niet opvalt. Plus als je een vormenstoof hebt, dit natuurlijk in je voordeel is.
    Dylon zit in groep 1 (net 5 geworden) en kan al heel lang prima tellen. Maar laatst een werkblad bij zich en dan is het begin alles goed maar dan neemt de concentratie af en komen er fouten. Niet omdat ie niet kan tellen maar omdat ie het niet leuk vindt en snel afgeleid is.
    Voor hij naar school ging kon hij al tot 20 tellen en ook bordspellen met een dobbelsteen. (toen wel opletten dat hij niet sneller of langzamer telde dan met een pion vooruit ging.

  • 25 januari 2014 om 07:51 #6873
    MaMarieke85
    Bijdrager

    Gabriël kan zijn eigen naam nog niet zeggen hoor 😉 maar hij heeft dan ook nog niet een hele eenvoudige naam.
    Maar ja ik merk het allemaal wel, hij is natuurlijk pas 2 😉

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.