Tegenvallend rapport

  • 7 februari 2012 om 16:19 #347
    Sandra vL
    Bijdrager

    Gisteren hebben de meiden hun rapporten meegekregen. Julia haar rapport was, zoals verwacht, top. Een rapport op basis van groep 2 en toch een dubbel A-score. Ze zit nu ook officieel in groep 2.

    Maar Charlotte haar rapport viel mij zwaar tegen. Het is voor velen waarschijnlijk helemaal geen slecht rapport, maar wij zijn zoveel beter gewend. In de kleutergroepen scoorde Charlotte altijd maximaal en voor Cito’s altijd een A. De ideale leerling. Ze is ook wel getest en liep toen behoorlijk voor.

    En nu zit ze een half jaar in groep 3, werkt in de zongroep en het gaat helemaal niet zo goed. De juf had mij al aangesproken dat het begrijpend lezen niet goed genoeg gaat. Ik heb haar boekjes nagekeken en ze maakt inderdaad veel fouten bij begrijpend lezen, ik moet ook wel zeggen dat ik het pittige vragen vindt voor een groep 3 kind. Ik vind wel dat ze heel goed kan lezen en ook moeilijke woorden kan lezen. De rode draad begrijpt ze ook altijd wel, maar de vragen gaan altijd over details en die pakt ze niet op.
    Nu heeft ze in haar rapport voor de Cito een A+ voor spelling en een C voor zowel technisch lezen als voor rekenen. Voor de scores in de klas heeft ze wel RV tot soms zelfs G.

    Ik vind C ook zo’n vaag begrip, in de uitleg staat “matig tot ruim voldoende”. Wat een enorme marge, met ruim voldoende ben ik best tevreden, maar met matig zeker niet. Voor de ervariningsdeskundigen en juffen, wat vinden jullie van een C score?

    Verder heb ik juf een paar maanden geleden aangesproken dat ik het gevoel had dat Charlotte weer minder zelfverzekerd was. Dat is toen ontkend, het ging juist heel goed zei de juf. Hier is hard aan gewerkt in de kleuterklas door de kleuterjuf en Charlotte heeft een weerbaarheidstraining gevolgd via school. In de kleuterklas scoorde ze daarop uiteindelijk “is zelfverzekerd” en nu is dat gedaald tot “is wisselend zelfverzekerd”. Daar baal ik van, dat is nu juist waar ik de juf op aangesproken had!

    Weet je, ik hoef helemaal geen wonderkind. Als je kind in de kleuterklas zo ver voor loopt, dat verwacht je gewoon geen rapport met C scores en oordelen als “is wisselend betrokken” “heeft een wisselende werkhouding” en “is wisselend zelfverzekerd”.
    Toen ik het rapport zag schrok ik enorm, dit is later omgezet in boosheid. Hoe kan dit? Volgende week hebben we een tien minuten gesprek, dus ik ben benieuwd… de juf mag wel met een goed verhaal komen!

  • 9 februari 2012 om 07:52 #3075
    Sandra vL
    Bijdrager

    Iemand een mening over hoe goed of slecht een C score is bij de Cito?

  • 9 februari 2012 om 10:32 #3076
    Saskia
    Bijdrager

    Bij ons op school valt de C-score in de categorie “voldoende” een 6 dus. M.a.w. : Als dit is wat het kind kan is dat prima, is er geen extra werk nodig. Maar het moet dan ook wel een C-score blijven!

    Wat enorm vervelend van dat “wisselend zelfverzekerd” zijn van Charlotte. Ik zou denk ik om een ander gesprek vragen dan “10 minuten”. Straks hebben jullie je zegje niet genoeg kunnen doen vanwege de tijd, of loopt het erg uit en scoren jullie denk ik geen punten bij degene die na jullie zijn 😳

    Ik ben wel benieuwd hoe een en ander verklaard gaat worden! Succes :goedgedaan:

    Groetjes Saskia

  • 9 februari 2012 om 13:49 #3077
    kirby
    Bijdrager

    He Sandra,

    Wat vervelend.. Vooral omdat je dit niet had verwacht!!!
    Ook jammer dat dit niet eerder bekend was voor jullie.. Want dan hadden jullie met haar kunnen oefenen/voor bereiden.
    En wat ik ook las over je hebt al aangegeven bij de juf..dat ze minder zelfverzekerd was.. En dat bleek toen niet.. En nu ineens toch wisselend? Ik begrijp dat dit erg vervelend is!!

    Even over de C scores vanuit juf-optiek. Ik zeg altijd het blijven moment opnames… Geen idee wat er die dag in de pauze/in de klas geweest kan zijn waardoor kinderen uit hun hum zijn! Dat voorop gesteld..
    Toch blijken die moment opnames steeds belangrijker te zijn… (andere discussie overigens)
    A is super goed.. ‘geen omkijken’ verder naar.
    B zijn hier en daar wat foutjes maar ook goed gescoord.
    C wordt dan wel meer dan hier er daar wat foutjes. De vraag is of kinderen het dan helemaal begrepen hebben. Vaak maak ik bij C- leerlingen een foutenanalyse.. Hierdoor kan je precies zien welke soort vraag/of welk deel van een tekst ik noem maar even iets niet begrepen is.
    C is zeker geen onvoldoende maar zoals hiervoor ook wordt aangegeven het moet niet slechter worden. Als loïs met C thuis zou komen zou ik ook niet erg blij zijn.

    Kan ik je ergens mee helpen? Ik weet dat er veel sites zijn waarop dit te oefenen valt. Als je zelf met Charlotte gaat zitten en gaat lezen valt je dan iets op?
    Ik ben wel erg benieuwd wat de juf hierop te zeggen heeft.. Ik denk ook een beetje dat Charlotte misschien wel heel veel veren van de juf nodig heeft en het dan ook zeker kan.. Maar krijgt ze die genoeg? Verbeter me als ik helemaal verkeerd zit hoor! Maar juist omdat t vorig jaar zo anders was.. Moet ik hier wel aan denken!

    Wat je kan doen voor de 10-gesprekken.. Gewoon dubbele tijd vragen! Daarbij houden ze ook wel rekening met uitloop.. Maar als je om dubbele tijd vraagt weet de juf iig dat jullie serieus zijn en blijkbaar wel langer nodig hebben dan 10min na t zien van t rapport!

    Wat fijn om te lezen over Julia trouwens.. Groep 2 met mooie scores! Knap hoor.

    Ik blijf je volgen. Groetjes Kirby

  • 9 februari 2012 om 15:17 #3078
    Sandra V.
    Bijdrager

    Lisa had in de kleutergroepen ook altijd A-scores en nu heeft zij (ook groep 3) ook ineens allemaal C-scores voor de toetsen. Het verslag (rapport) staat verder vol met voldoendes en goed.

    Ik heb vanavond het 10 minuten gesprek en ga ook even vragen wat een C-score nu precies inhoud…ik heb al een beetje door dat het per school (of per juf/meester?) verschilt.

    Tessa had een enorm goed verslag, ook allemaal voldoende en best vaak zelfs goed. Haar scores waren allemaal A+
    Ook voor haar heb ik vanavond een 10 minutengesprek…maar ga er vanuit dat daar niet veel bijzonders te bespreken valt…nou ja, ze is een dametje dat soms erg druk kan zijn en dan ook te hard praat. Maar vrees dat ik dat tot groep 8 ga horen hahaha…

    Ik zal nog ff hier terug komen als ik het 10 minutengesprek van Lisa heb gehad…dan weet ik nl. wat bij ons (montessorie-onderwijs) die C nou inhoud…

  • 9 februari 2012 om 16:14 #3082
    kirby
    Bijdrager

    He mama’s,

    Nog even aanvulling n.a.v. bovenstaande. De C / B / A score is in principe landelijke bepaald. Vanuit Cito. Niet de school of juf geeft daar eigen invulling aan.
    Misschien ziet de ene juf een B of C anders dan een andere juf. Maar in principe zijn de normen hetzelfde voor alle scholen. Je hebt bijv. 50 vragen daarvan maak je er ik noem maar wat 15 fout. En dat maakt dat je bijv. Met 35 goed in de ‘C-schijf’ valt! Hier zijn tabellen voor.. Landelijk bepaald die de leerkracht gebruikt bij het nakijken.
    Wat je wel kan vragen aan de leerkracht of het een hoge C of een lage C is? Het kan zijn dat ze bijv. Bij 30 goed ook nog in een C valt. Maar dan bij 29 een D-score hebt. Of bij 36 goed al in de B zit. Begrijpen jullie het?
    Voor kinderen die midden groep 3 zitten worden bepaalde eisen gesteld. En bij eind groep 3 zal de toets ongeveer hetzelfde zijn alleen zijn dan de eisen weer strenger.

    Hoop dat t een beetje duidelijk is.

  • 9 februari 2012 om 16:51 #3083
    Sandra V.
    Bijdrager

    Thanks Kirby, ik kreeg echt de indruk dat het wat willekeurig was. Maar nu weet ik iig wel wat ik vanavond moet vragen…

  • 9 februari 2012 om 18:13 #3084
    Sandra vL
    Bijdrager

    Dank je wel voor je info Kirby. Helaas kan ik geen dubbele tijd meer aanvragen, want de gesprekken zijn inmiddels allemaal ingeroosterd. Maar ik kan wel tijdens het gesprek een extra gesprek aanvragen op een ander moment.
    Ik neem je info mee naar het gesprek en laat je weten wat eruit komt!

    Ik vind het juist zo opvallen hoe goed Charlotte leest. Ze kan in principe alles lezen, zelfs hele moeilijke (samengestelde) woorden. Ik heb sterk de indruk dat haar leesniveau boven dat van leeftijdgenootjes zit. Ze werkt dan ook in de zongroep. Wat daar opvalt is dat ze veel fouten maakt bij het begrijpend lezen, de meerkeuze vraag onder het verhaaltje heeft ze vaak fout. Ze begrijpt de grote lijn wel, maar kan bij een detailvraag niet de juiste kiezen. Ik weet niet of het slordigheid is, juist teveel nadenken of echt niet begrijpen… Charlotte is zo’n gesloten meisje, dat ik het er echt niet uit krijg. Ik vind het juist opvallend hoe goed ze kan lezen en kan het niet rijmen met de foute antwoorden die ze keer op keer geeft in haar werkboekjes.

    Ik vind absoluut dat er met Charlotte gewerkt moet worden en we naar boven moeten krijgen waar het mis gaat. Thuis met haar aan het werk gaan is ook zeker een optie. Maar ik denk dat het probleem ook op school ligt. Hoe kan een meisje in een half jaar zo achter uit gaan in haar rapport?

    Na het gesprek kom ik graag bij je terug op hoe verder Kirby! Dank je wel alvast dat je met mij mee wilt denken.

    Sandra, succes vanavond met de gesprekken. Ik ben heel benieuwd wat de juf jou te vertellen heeft. Laat je het weten?

  • 9 februari 2012 om 18:38 #3085
    kirby
    Bijdrager

    Graag gedaan!
    Voor mij zijn dingen heel gewoon.. Omdat je er in zit! Maar ik begrijp ook wel dat je als ouder en je werkt er nooit mee..het best lastig is.
    Iedere school heeft ook weer zijn eigen visie/kijk op t gebruik en de scores van de Cito. Dit kan per school erg verschillen. Ook de aanpak hierin naar ouders toe verschilt heel erg per school.
    Wat me wel opvalt de laatste tijd.. dat er wel degelijk door de overheid wordt gekeken naar Cito scores.. Of we dat nou willen als school of niet. Uiteindelijk staat een hogere score toch beter dan een middelmatige. En worden scholen er ook op beoordeeld!! ‘scoren’ wordt steeds belangrijker. Waar het vroeger nog niet was.. Worden nu zelfs kleuters Cito getoetst. Je kunt je afvragen hoe zinvol of noodzakelijk dit is.. Maar de maatschappij groeit steeds meer naar prestatie-onderwijs!

    Misschien nog wat meer uitleg over lezen in groep 3.
    Je hebt zegmaar twee soorten lezen.. Technisch lezen. Dat is op tempo lezen. Hierbij zijn toetsen waarbij je bijv binnen drie min. zoveel mogelijk woordjes (foutloos) en op tempo moet lezen. Hier worden kinderen op getoetst.
    En dan ook het begrijpend lezen. Of ze het verhaal begrepen hebben en ook de vraagstelling. Belangrijk is dat vragen goed gelezen worden! Niet te snel.
    En misschien heb je het al wel lang tegen Charlotte gezegd.. Maar dan ook even voor de andere moeders. Bij de meerkeuze vragen.. Er zijn altijd 1/2 antwoorden het zeker niet… Bij de laatste twee ga je terug lezen in de tekst!!! Wat ik merk op school.. Ook in hogere groepen.. Er wordt door kinderen niet terug gelezen. Ze denken het antwoord wel te weten.

    Ik denk dat groep 3 niveau beetje dit is.. Noem ff een voorbeeld.
    Ze zien een plaatje met een boer voor de schuur.
    En dan staan er drie zinnetjes bij. De boer zit op de schuur.. De boer zit in de schuur.. De boer zit voor de schuur. En dan moeten ze de goede aankruisen.
    Veel kinderen lezen te snel en vliegen door deze werkbladen! Zonde want een foutje op begrijpend lezen gebied is dan snel gemaakt. Terwijl ze vast wel snappen dat als ze naar t plaatje kijken zien dat de boer er voor zit.
    Wel goed dat ze in de zon-boekjes werkt!! Dat is zeker een compliment.
    Zij zat toch ook met helemaal niet veel kinderen in de klas?
    Hmm.. Met dit soort dingen is het ook wel een beetje van hoe hard hamert de juf op deze zaken.

    Ik ben wel erg benieuwd naar het verhaal van de juffen!!

    Ik volg jullie. Succes vnv. En inderdaad Sandra dan maar een vervolg gesprek aanvragen. Wat dat betreft moet je er bovenop zitten. (ik zou t ook gedaan hebben)

  • 10 februari 2012 om 12:41 #3087
    Sandra V.
    Bijdrager

    Ik had beloofd nog ff terug te komen op het 10 minutengesprek over Lisa.

    Zoals gezegd had Lisa ook altijd hoge scores bij de toetsen…altijd A’s.
    Ik ben daar altijd wel heel realistisch onder gebleven en heb er altijd rekening mee gehouden dat groep drie wel ff andere koek is. Veel minder spelen en echt werken.

    En dat was dus terug te zien in de score’s. De woordenschattoets had ze een B voor..keurig en dat behoefde maar weinig uitleg.

    Maar rekenen, DMT (drie minutentoets) en Spelling waren C… en dat wilde ik wel ff toegelicht krijgen. Dankzij een eerder berichtje van Kirby wist ik dat ik vooral moest vragen of ze een hoge of een lage C had. Nou..er lag een prachtig grafiekje klaar. Bij rekenen zat ze aardig hoog in de C…ze mist vooral wat inzicht (heb de opgave’s gezien en stond er echt van te kijken, best pittig voor groep 3).
    Bij spelling en DMT zat ze best laag in de C…en de juf heeft mij ook laten zien hoe dat kwam. Eigenlijk heeft Lisa 2 probleem(pjes)..ze husselt de v en de f door elkaar en de sw en zw klank. Dat is dus een kwestie van oefenen en dan zal ze dat zeker onder de knie krijgen. Het tweede probleempje is dat Lisa nog steeds zo nu en dan de letters in spiegelbeeld schrijft..en bij bijv. de d en b krijg je dan heel andere woorden. Maar ook dat is prima op te lossen.
    De juf verwacht dan ook dat aan het einde van het schooljaar beide “probleempjes” onder controle zijn. De juf gaat er met haar aan werken en ook ik zal er wat aandacht aan besteden…al drukte de juf mij wel op het hart dat vooral in de praktijk te doen (dus geen schooltje gaan spelen) en haar vooral lekker te laten spelen. Iets waar ik mij heel goed in kan vinden.

    Ik heb het nog niet met Lisa over dit gesprek gehad. ’s Morgens voor school vind ik zelf niet zo’n geschikt moment en ze heeft nu een vriendje te spelen. Maar dit weekend ga ik nog wel ff met haar babbelen….maar ik ga haar zeker vertellen dat ik super trots op haar ben…want over het geheel genomen doet ze het hartstikke goed!

  • 10 februari 2012 om 19:54 #3090
    kirby
    Bijdrager

    Mooi nieuws over Lisa!!
    Bekende ‘probleempjes’ voor leerkrachten en groep 3 leerlingen. Dit komt heel veel voor. Fijn dat er een grafiek klaar lag en het precies kon zien.
    Wat zou je nog verder willen weten aan toelichting? Of las ik dat verkeerd?

    Ik weet het zo niet uit mijn hoofd maar denk dat er ook genoeg sites zijn waarop je spelender wijs kunt oefenen met woordjes met een b/d. Even googlen zou ik zeggen.

    Veel succes en wees maar trots op je meisje!

  • 10 februari 2012 om 20:38 #3091
    Sandra V.
    Bijdrager

    hey Kirby,

    Ik kwam ook heel gerustgesteld uit het gesprek. Want ook Lisa leest best goed en ik vind dat ze ook best goed schrijft…de C score verraste me dus wel. De toelichting heb ik van de juf gehad, zij heeft het heel helder uitgelegd en had ook de toetsen bij de hand zodat ze me kon laten zien wat Lisa moest doen, wat ze goed deed en wat dus fout ging. Erg prettig dat ik dat zelf ook kon zien en het maakt een hoop duidelijk.

    Ik ga spelenderwijs een beetje met haar oefenen met haar “probleempjes”. Gelukkig vind zij het juist reuze leuk als ik ff met haar aan tafel ga zitten en woordjes zeg die ze dan moet opschrijven. En dankzij het gesprek van gisteravond weet ik nu ook welke woorden en letters extra aandacht moeten krijgen.

    Het gaat vast en zeker helemaal goed komen met Lisa…

  • 10 februari 2012 om 20:58 #3092
    Sandra V.
    Bijdrager

    Nog ff een vraagje over de cito toetsen. Tessa (groep 1) heeft 2 toetsen gehad…en scoorde bij beide echt een hele ruime A+.
    Hoeveel waarde moet ik daar aan hechten???…
    Ze is nog zo jong en het kan nog zo veel kanten op, dat ik echt de neiging heb het af te doen als een momentopname. Tuurlijk zie ik ook wel dat ze goed ontwikkeld en veel dingen al doet die ik bij leeftijdgenootjes nog niet zie…maar ik roep dan altijd ” ze doet vaak met Lisa mee en pikt daar dingen van op”.
    Maar daar doe ik haar eigenlijk wel mee te kort…ze is een pienter meiske.

  • 11 februari 2012 om 13:48 #3095
    Sandra vL
    Bijdrager

    Fijn dat je gerust gesteld bent door het gesprek, Sandra! Voor Tessa zal Kirby vast een professionele mening hebben, als moeder denk ik dat het belangrijk is naar het kind te kijken. Charlotte liep ook ver voor in de kleutergroepen (vandaar nu ook de verbazing) maar wij hebben altijd het gevoel gehad dat het voor haar beter zou zijn gewoon de normale route te volgen met verdieping in de klas.

    Julia is nu net naar groep 2 geplaatst en gaat na de zomervakantie naar groep 3. Zij heeft nu dus een jaar overgeslagen. Voor haar is het geen optie om nog een jaar te kleuteren. Ze zit thuis te huilen van verveling op school. Nu gaat het beter, omdat de juf haar verrijking en verdieping geeft met groep 3 materiaal.

    Ik denk dat je in elk geval verdiepingsmateriaal voor haar aan kunt vragen. Maar wat je verder doet met versnellen is denk ik geheel afhankelijk van het kind.

  • 11 februari 2012 om 21:38 #3097
    Sandra V.
    Bijdrager

    Hey Sandra,

    Een klas overslaan gaat Tessa zeker niet doen…daar is zij emotioneel absoluut niet aan toe. En zij gaat nog met heel veel plezier naar school.
    De juf had al eerder in het schooljaar tegen mij gezegd dat Tessa erg druk kon zijn in de klas..en ze dartelde dan echt van werkje naar werkje. Ik heb haar er toen al op gewezen dat ze Tessa moest uitdagen…dat vind ze leuk en gaat dan ook rustig zitten werken.

    De juf doet dit nu ook en dat gaat heel goed…al blijft ze soms wel dartelen, maar dat is meer het karakter van Tessa. Het voordeel van Montessori is dat ze zelf hun werkjes kunnen kiezen en volgens de juf doet Tessa dat ook op haar niveau…en ook gaat de juf nu zo nu en dan bij haar zitten om een extra lesje te doen. Wat door Tessa heel enthousiast wordt ontvangen.

    Lisa had in de kleuterklassen ook A-scores en nu dus C…ik weet dus hoe het kan veranderen als ze naar groep 3 gaan. Daarom vroeg ik mij af hoe ik die A+scores van Tessa moet zien…Want als ik kijk naar mijn ervaring met Lisa en die van jouw met Charlotte..dan weet ik niet meer zo goed wat ik er van moet denken…

    Bij Lisa vond ik het mooi dat ze hoog scoorde, dan had ze iig een goede basis voor groep 3 en ik ging er dan ook eigenlijk een beetje van uit dat zij in groep 3 op zijn minst het gemiddelde zou scoren…
    Had ik het fout…zegt het nou niets over die basiskennis? Zijn die toetsen in de kleuterklassen dan zo erg momentopnames?…Je begrijpt het al, ik heb geen flauw idee meer hoeveel waarde ik moet hechten aan de hoge score’s van Tessa.

  • 12 februari 2012 om 08:18 #3099
    Sandra vL
    Bijdrager

    Ik snap je gevoel Sandra. Hier voel ik hetzelfde en zit ook vol twijfels. Charlotte is uitgebreid getest in de kleuterklas door haar goede resultaten en ze liep op alle vlakken voor. In sommige dingen zelfs 1,5 jaar! Dat staat haaks op de resultaten nu.

    Ik houd ook mijn hart vast hoe het met Julia zal gaan volgend schooljaar in groep 3…. Nog een jaar kleuteren is echt geen optie. En er staat nu zwart op wit na alle testen dat ze zeer waarschijnlijk hoogbegaafd is (ze houden altijd een slag om de arm). Ik ben echt heel benieuwd hoe dit volgend jaar uit gaan pakken. Ik heb wel de stellige overtuiging dat als het met Julia mis gaat volgend jaar, we verder gaan zoeken naar andere soorten van onderwijs voor haar.

    Het punt is gewoon dat Charlotte het zo enorm naar haar zin heeft in haar klas. Ze heeft veel vriendjes en vriendinnetjes en daar wil ik haar echt niet uit halen. Ik vind een goede sociale ontwikkeling ook heel belangrijk. Dinsdagavond is het gesprek op school, ik ben heel erg benieuwd en zie er ook wel een beetje tegen op.

  • 12 februari 2012 om 20:34 #3101
    kirby
    Bijdrager

    Hoi mama’s,

    Ik ben een beetje gaar.. Maar nog even een reactie op bovenstaande!
    Ik denk dat er qua Cito in een kleuterklas andere verwachtingen zijn. Inderdaad basiskennis/inzicht. Woordbegrip. Dat zijn wel andere dingen qua niveau als je kijkt naar de verwachtingen in groep 3 Lezen op tempo / begrijpend lezen. Dit ligt vele malen hoger denk ik voor een kind dan in de kleuterklas.
    Ik heb geen idee wanneer de dames geboren zijn..hoe oud ze precies zijn en wat hun achtergrond is. Ik ben persoonlijk als leerkracht heel erg voor het uitdagen van kinderen en werken op hun eigen niveau. Maar ook niet te snel doorstromen naar groep 3!!! Die verandering is wel zo groot voor kinderen.
    Misschien ook wel vanuit mijn jenaplan achtergrond.. Maar ik heb liever dat een kind in groep 2 leert lezen.. Lekker in zijn vel zit en stevig in zijn schoenen staat en dan naar groep 3 gaat dan andersom. Een kind wat nog graag speelt..ook uitdaging nodig heeft maar ook op sociaal-emotioneel gebied nog wel moet leren en dan vervroegd gaat. Ieder kind is weer anders en naar ieder individu moet in z’n situatie opnieuw gekeken worden. Daarbij wat kan de school mijn kind bieden in welke vorm. Dat is per school verschillend. Wij deden bijv het eerste half jaar middags de kids van groep 3 terug naar de kleuters om zo de overgang minder groot te maken.

    Moeilijk is dat.. Zeker als t zo goed ging in de kleutergroep en nu ook wel goed gaat maar met minder hoge resultaten.
    Vergeet niet dat van kleuters naar groep 3 wel de grootste verandering voor kinderen is in de basisschooltijd. Daarbij leren de kinderen in groep 3 ook t meest in een korte tijd!! In goep 3 mogen ze al veel minder spelen terwijl sommige kinderen daar nog z’n behoefte aan hebben.
    Het belangrijkste is denk ik de lijntjes zo kort mogelijk houden met de leerkracht en hopelijk hetzelfde voor ogen hebben voor jullie kinderen. Het aller belangrijkste blijft natuurlijk t kind dat lekker in zijn vel zit met welke score en in welke groep dan ook!

    Veel succes dinsdag Sandra! Ik ben benieuwd.

    En andere Sandra volgensmij zit jullie jongste daar keurig op haar plek als ik t zo
    lees!

  • 12 februari 2012 om 20:39 #3102
    kirby
    Bijdrager

    Nog 1 opmerking.. Mijn collega en ik zeiden vaak tegen elkaar.

    Die kleutertijd halen ze nooit meer in…

  • 12 februari 2012 om 22:04 #3103
    Sandra V.
    Bijdrager

    Kirby…ik ben het helemaal met je eens. Tessa is in januari 5 jaar geworden. Toen zij vorig jaar naar school ging kwam zij in groep 0. En sinds het begin van dit schooljaar zit ze dus in groep 1 en daar blijft ze ook tot de zomervakantie en zal daarna gewoon naar groep 2 doorstromen.
    Zij zit dus 2.5 (school) jaar in de onderbouw…en dat is goed. Tessa is erg energiek en speels en zou het echt niet vol kunnen houden in groep 3.
    Mijn dames gaan naar de montessorieschool…en het voordeel daarvan vind ik dat ze werken op eigen niveau. En als dat op sommige vlakken wat hoger is dan kan daar vrij gemakkelijk op in gesprongen worden. Tessa is nu waanzinnig geinteresseerd in de letters en daar wordt ook op in gesprongen. Maar gewoon op kleuterniveau. Ze gaat alleen wat sneller dan de andere kindjes uit groep 1. Maar omdat er kinderen van groep 0,1 en 2 bij elkaar zitten valt dat dus niet op.

    Bij ons op school zijn ze trouwens ook geen fan van een klas overslaan. Als het nodig is gaan ze dan liever wat de diepte in met de leerstof. En idd…het leven verandert heel erg als je naar groep 3 gaat, dat heb ik wel gezien bij Lisa. Het heeft mij verrast…maar Lisa heeft het naar haar zin op school, kan goed meekomen en heeft een leuke groep vriendjes en vriendinnetjes. En dat is ook heel wat waard….

    Sandra…als je in de situatie komt dat je een ander soort school voor Julia wilt zoeken, kijk dan ook eens naar het montessorie-onderwijs. Of een soort gelijk onderwijs…het sluit heel goed aan aan de behoeftes van een kind. Er wordt minder klassiekaal gewerkt maar juist op het niveau van het kind.
    Bij Lisa in de klas zit ook een meisje dat waarschijnlijk hoogbegaafd is (de ouders hebben er voor gekozen om haar niet te laten testen). Zij gaat nu gewoon op haar tempo door de stof van groep 3 en zal daar na de stof van groep 4 oppakken. Maar zij blijft dan gewoon in groep 3.
    (bij ons zit in de middenbouw groep 3,4 en 5 bij elkaar) Pas als zij in groep 5 zit en “klaar” zou zijn met de stof dan gaan ze met haar verdiepen. Ze doen dit omdat zij dan zo lang mogelijk ruimte overhoudt om met haar leeftijdsgenootjes te kunnen spelen…want al gaan ze sneller door de leerstof heen. Vaak blijven ze op sociaal gebied wel gewoon op hun eigen leeftijdsniveau. Want het nadeel van een klas overslaan is toch dat ze dan ook bij oudere kinderen in de klas komen…en dan moeilijker aansluiting vinden. Mocht Tessa in groep 3 dus toch zo hoog blijven soren…dan zal dat bij haar ook zo gaan…maar zo ver zijn we nog lang niet. Zij blijft voorlopig nog lekker kleuteren…op haar eigen niveau…

  • 13 februari 2012 om 07:32 #3104
    Sandra vL
    Bijdrager

    Ik begrijp jullie redenering volkomen. Ik ben altijd fel tegenstander geweest van klassen overslaan, tot je nu in de situatie komt dat je geen andere keuze hebt. Julia kan niet meer leren lezen in groep 2, want ze leest al… Ze is 4 jaar en leest boekjes! Ze begint zelfs zinnetjes te schrijven.

    Als we op vakantie zijn zoekt ze altijd vriendinnetjes uit die 1 tot 2 jaar ouder zijn dan zij. Ze vindt geen aansluiting bij leeftijdsgenootjes, omdat ze hen gewoon “de baas” is. Als ze een speelafspraakje heeft, dan is zij degene die het taalgebruik van haar leeftijdgenootje verbetert. Ze is zich de laatste tijd naar beneden aan het aanpassen en je kunt je natuurlijk afvragen of dat goed of zorgelijk is.

    De kleuterjuf haalt alles uit de kast om Julia het komende half jaar nog te vermaken in de kleuterklas. Ze haalt materiaal uit groep 3 en ze haalt zelfs materiaal van collega scholen om haar te blijven uitdagen. Ze krijgt dus verrijking en verdieping van groep 2 (en dus werk uit groep 3). Tja, wat moet je dan nog een jaar in de kleuterklas?

    We hebben een kind thuis dat zelf zegt dat ze pas weer naar school wil als ze naar groep 3 mag. Ze heeft maandenlang gehuild thuis, omdat de basisschool haar zo is tegen gevallen. Totaal geen uitdaging en geen aansluiting bij de klas.

    Julia maakt wel eens afspraakjes met kinderen uit Charlotte haar klas en dat zijn eigenlijk de afspraakjes die het beste gaan. Sociaal emotioneel zal zij zich prima redden als ze een klas overslaat.
    Mijn grote angst is eigenlijk dat ze zich in groep 3 wéér zal gaan vervelen. Dan leert de rest lezen en schrijven en dat kan zij al.

    Als wij op zoek gaan naar ander onderwijs, dan denk ik aan Leonardo onderwijs. Maar goed, ik wil de huidige school eerst een kans geven en pas als dat niet werkt dan ga ik verder kijken. Dan zullen we alle opties nauwkeurig gaan onderzoeken.

    Ik ben nu een boek aan het lezen over hoogbegaafde kinderen en je krijgt er wel een andere blik door. Julia heeft recht op passend onderwijs en waarom zou ze in een kleuterklas moeten blijven waar ze totaal niet op haar plek is, puur op basis van leeftijd?
    In elke klas is 10 tot 15 % van de kinderen hoogbegaafd, maar een groot deel daarvan wordt niet herkend.
    Slechts 16% van de hoogbegaafde kinderen haalt daadwerkelijk een universitair diploma. Ik vind 16% een heel zorgelijk percentage. De rest loopt allemaal vast in een falend onderwijssysteem. Ik wil in elk geval het gevoel hebben dat wij alles uit de kast hebben gehaald om onze kinderen de kansen te geven die ze verdienen.

  • 13 februari 2012 om 15:33 #3106
    kirby
    Bijdrager

    He!

    Jullie hebben allebei goede redeneringen voor jullie kinderen. En beide dames zijn gewoon weer heel verschillend. Tessa krijgt genoeg mogelijkheden en is gelukkig in haar groep. Bij Julia is dat laatste niet zo en dat vind ik inderdaad ook zorgelijk. Wat willen we dan in het een onderwijs liever een ongelukkig kind in groep 2 of miss wel gelukkig in groep 3. Wat ik me dan eerlijk gezegd ook afvraag…. Als ze alles al kan op leesgebied! Is dat met rekenen zo?
    Beide gevallen zijn gewoon heel bijzonder en de grote vraag is dan wat is wijsheid.
    Tuurlijk wil je je kinderen de kans geven wat ze verdienen en miss is dat dan idd wel niet op deze school!

    Ik blijf jullie volgen..

  • 13 februari 2012 om 15:43 #3107
    Sandra vL
    Bijdrager

    Hey Kirby. Ja, met rekenen is hetzelfde verhaal. Dat is op zich wel bijzonder. Meestal zie je zo’n grote voorsprong op één gebied en Julia heeft het op beide gebieden. Haar taal liep exact net zover voor als haar rekenen.

  • 13 februari 2012 om 20:23 #3110
    Sandra V.
    Bijdrager

    Als ik het zo lees is Julia toch een heel stuk verder dan Tessa. Tessa in nu ongeveer groep 2 niveau…
    Zij leest wel letters en korte woordjes…maar nog lang geen zinnetjes.
    Rekenen gaat goed zolang het onder de 10 blijft…dan kun je met min en plus sommen komen, ze rekent het keurig uit.
    Ik denk ook dat Tessa happy is in haar groep omdat zij zoveel mogelijkheden heeft en aangeboden krijgt.

    Wat ik wel bij Julia herken zijn de vriendinnetjes die ouder zijn…Het is hier al meerdere keren gebeurt dat Tessa een speelafspraak van Lisa (bijna) overnam. Dan moest ik echt inspringen, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
    Maar Tessa heeft vriendinnetjes van haar eigen leeftijd tot een jaar of 2 ouder. Maar daar probeer ik mij zo min mogelijk mee te bemoeien (mits Lisa niet in het gedrang komt, dat gebeurt heel soms), ze mag zelf haar vriendinnen kiezen…

    Bij Tessa is het dus heel dubbel…met sommige dingen is ze een stuk verder dan haar leeftijdgenootjes…en bij sommige dingen is ze een echte 5-jarige. Dus laten we haar gewoon zichzelf zijn…en wachten rustig af hoe ze zich ontwikkeld…

  • 15 februari 2012 om 07:42 #3113
    Sandra vL
    Bijdrager

    Wij hebben gisteren een heel prettig gesprek gehad met de juffen van Charlotte. De C scores zijn beide een hoge C. In de C voor leestechniek zijn de woordjes lezen niet meegenomen, daarvoor scoort ze van goed tot uitmuntend.
    De juffen konden heel duidelijk aanwijzen waar het probleem ligt. Charlotte kan niet goed omgaan met het zelf inplannen van tijd. Ze wil veel te snel en daardoor gaat ze de fout in.
    Als de juf de tijd inplant of de toets 1 op 1 is, dan scoort Charlotte een A toto A+. Als ze zelf de tijd moet plannen en bijvoorbeeld een uur de tijd heeft voor 50 opgaven in een boekje, dan gaat ze zo snel te werk dat ze als één van de eersten klaar is en fouten maakt. Ze kijkt ook veel om zich heen en laat zich op de kop zitten door anderen. Als die de bladzijden omslaan dan voelt zij tijdsdruk. Als iemand anders klaar is, moet zij ook klaar zijn. Juf noemt dit de wisselende werkhouding waar aan gewerkt moet worden.
    Beide juffen zijn ervan overtuigd dat Charlotte veel beter kan en dat het helemaal goed zal komen. Normaal gesproken zou een kind met een C score uit de Zongroep moeten, maar omdat ze zien hoe goed ze scoort met woordjes lezen en stukken tekst lezen (uitmuntend) mag ze toch in de Zongroep blijven. Ik denk ook dat het niet goed zou zijn voor Charlotte om haar daar uit te halen. Ze kan dat niveau makkelijk aan en moet gewoon rustiger gaan werken.
    De juffen hebben al een gesprek met Charlotte gehad en ik wil vanmiddag ook even rustig met haar gaan zitten. Ik ben gelukkig gerustgesteld. De juffen waren ook verbaasd over de twee C scores en hadden zich duidelijk goed voorbereid op het gesprek. De grafiekjes lagen al klaar en ik was blij dat ze aan konden wijzen waar het probleem ligt. Nu nog kijken of we het op kunnen lossen!

  • 17 februari 2012 om 14:53 #3136
    kirby
    Bijdrager

    Dat is super nieuws!!
    Hebben ze ook een manier verteld hoe ze dit gaan aanpakken? En herken jij dit bijv thuis ( aankleden of iets anders) ook?
    Ik weet niet op ze er bij jullie op school mee werken maar je zou het eens kunnen aangeven als ze dat zelf niet hebben gedaan.
    Ik heb met een time-timer gewerkt. Dat is een kleurenklok. Ik zet hem bijvoorbeeld op blauw en de hele blauwe periode mag je dan bijv. Over rekenen doen. Het is een geheugensteun en veilige vorm voor kinderen om te laten zien dat er nog tijd genoeg is of juist nu wat moeten gaan doorwerken om het af te krijgen (dit zal bij haar niet nodig zijn). Kinderen krijgen hierdoor meer tijdsbesef. Ze zijn via internet ook particulier te krijgen maar of het voor thuis echt nodig is?
    Ik ben wel benieuwd wat de juffen hierover hebben aangegeven en hun manier van aanpak.
    Fijn dat ze iig goed scoort en in de zon-groep mag blijven.
    Excuses voor mijn late reactie..ik had een paar drukke dagen!
    Groetjes Kirby

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.