kirby

Aangemaakte reacties

  • In reactie op: Fles weigeren

    17 februari 2012 om 15:09 #3140
    kirby
    Bijdrager

    Ik hoop voor je dat t lukt.. Sandra is iig goed compleet met info!

  • In reactie op: Grootouders grote invloed op opvoeding

    17 februari 2012 om 15:01 #3139
    kirby
    Bijdrager

    Hier is dat bemoeien/mee opvoeden ook duidelijk meer dan 22%!!
    Binnenkort verhuizen en dan is oppassen (1x per week) niet meer haalbaar. Ik moet zeggen dat ik dit helemaal niet erg vind…. Kun je nagaan dat er grootouders zijn die echt wel veel meer oppassen. Persoonlijk houd ik ze liever als echte opa&oma!!

  • In reactie op: ‘Down geen reden voor abortus’

    17 februari 2012 om 14:58 #3138
    kirby
    Bijdrager

    Ook als jonger stel.. Man 31 en ik 25..hebben wij z’n screening bij beide zwangerschappen gedaan. Abortus was voor ons ook geen optie. Mocht de kans op syndroom of andere afwijkingen toch groot zijn dan wisten wij t liever en zouden we ons voor kunnen bereiden. Vooralsnog ziet het bij de tweede zwangerschap er ook goed uit…

  • In reactie op: De eerste kus…

    17 februari 2012 om 14:54 #3137
    kirby
    Bijdrager

    Haha geweldig deze verhalen… Leuk om te lezen!

  • In reactie op: Tegenvallend rapport

    17 februari 2012 om 14:53 #3136
    kirby
    Bijdrager

    Dat is super nieuws!!
    Hebben ze ook een manier verteld hoe ze dit gaan aanpakken? En herken jij dit bijv thuis ( aankleden of iets anders) ook?
    Ik weet niet op ze er bij jullie op school mee werken maar je zou het eens kunnen aangeven als ze dat zelf niet hebben gedaan.
    Ik heb met een time-timer gewerkt. Dat is een kleurenklok. Ik zet hem bijvoorbeeld op blauw en de hele blauwe periode mag je dan bijv. Over rekenen doen. Het is een geheugensteun en veilige vorm voor kinderen om te laten zien dat er nog tijd genoeg is of juist nu wat moeten gaan doorwerken om het af te krijgen (dit zal bij haar niet nodig zijn). Kinderen krijgen hierdoor meer tijdsbesef. Ze zijn via internet ook particulier te krijgen maar of het voor thuis echt nodig is?
    Ik ben wel benieuwd wat de juffen hierover hebben aangegeven en hun manier van aanpak.
    Fijn dat ze iig goed scoort en in de zon-groep mag blijven.
    Excuses voor mijn late reactie..ik had een paar drukke dagen!
    Groetjes Kirby

  • In reactie op: Negenmaandenbeurs

    14 februari 2012 om 13:33 #3111
    kirby
    Bijdrager

    Spannend!! Heel veel succes met de voorbereidingen. Ik wil met manlief ook gaan maar vergeet t steeds te overleggen!

  • In reactie op: Tegenvallend rapport

    13 februari 2012 om 15:33 #3106
    kirby
    Bijdrager

    He!

    Jullie hebben allebei goede redeneringen voor jullie kinderen. En beide dames zijn gewoon weer heel verschillend. Tessa krijgt genoeg mogelijkheden en is gelukkig in haar groep. Bij Julia is dat laatste niet zo en dat vind ik inderdaad ook zorgelijk. Wat willen we dan in het een onderwijs liever een ongelukkig kind in groep 2 of miss wel gelukkig in groep 3. Wat ik me dan eerlijk gezegd ook afvraag…. Als ze alles al kan op leesgebied! Is dat met rekenen zo?
    Beide gevallen zijn gewoon heel bijzonder en de grote vraag is dan wat is wijsheid.
    Tuurlijk wil je je kinderen de kans geven wat ze verdienen en miss is dat dan idd wel niet op deze school!

    Ik blijf jullie volgen..

  • In reactie op: Tegenvallend rapport

    12 februari 2012 om 20:39 #3102
    kirby
    Bijdrager

    Nog 1 opmerking.. Mijn collega en ik zeiden vaak tegen elkaar.

    Die kleutertijd halen ze nooit meer in…

  • In reactie op: Tegenvallend rapport

    12 februari 2012 om 20:34 #3101
    kirby
    Bijdrager

    Hoi mama’s,

    Ik ben een beetje gaar.. Maar nog even een reactie op bovenstaande!
    Ik denk dat er qua Cito in een kleuterklas andere verwachtingen zijn. Inderdaad basiskennis/inzicht. Woordbegrip. Dat zijn wel andere dingen qua niveau als je kijkt naar de verwachtingen in groep 3 Lezen op tempo / begrijpend lezen. Dit ligt vele malen hoger denk ik voor een kind dan in de kleuterklas.
    Ik heb geen idee wanneer de dames geboren zijn..hoe oud ze precies zijn en wat hun achtergrond is. Ik ben persoonlijk als leerkracht heel erg voor het uitdagen van kinderen en werken op hun eigen niveau. Maar ook niet te snel doorstromen naar groep 3!!! Die verandering is wel zo groot voor kinderen.
    Misschien ook wel vanuit mijn jenaplan achtergrond.. Maar ik heb liever dat een kind in groep 2 leert lezen.. Lekker in zijn vel zit en stevig in zijn schoenen staat en dan naar groep 3 gaat dan andersom. Een kind wat nog graag speelt..ook uitdaging nodig heeft maar ook op sociaal-emotioneel gebied nog wel moet leren en dan vervroegd gaat. Ieder kind is weer anders en naar ieder individu moet in z’n situatie opnieuw gekeken worden. Daarbij wat kan de school mijn kind bieden in welke vorm. Dat is per school verschillend. Wij deden bijv het eerste half jaar middags de kids van groep 3 terug naar de kleuters om zo de overgang minder groot te maken.

    Moeilijk is dat.. Zeker als t zo goed ging in de kleutergroep en nu ook wel goed gaat maar met minder hoge resultaten.
    Vergeet niet dat van kleuters naar groep 3 wel de grootste verandering voor kinderen is in de basisschooltijd. Daarbij leren de kinderen in groep 3 ook t meest in een korte tijd!! In goep 3 mogen ze al veel minder spelen terwijl sommige kinderen daar nog z’n behoefte aan hebben.
    Het belangrijkste is denk ik de lijntjes zo kort mogelijk houden met de leerkracht en hopelijk hetzelfde voor ogen hebben voor jullie kinderen. Het aller belangrijkste blijft natuurlijk t kind dat lekker in zijn vel zit met welke score en in welke groep dan ook!

    Veel succes dinsdag Sandra! Ik ben benieuwd.

    En andere Sandra volgensmij zit jullie jongste daar keurig op haar plek als ik t zo
    lees!

  • In reactie op: Tegenvallend rapport

    10 februari 2012 om 19:54 #3090
    kirby
    Bijdrager

    Mooi nieuws over Lisa!!
    Bekende ‘probleempjes’ voor leerkrachten en groep 3 leerlingen. Dit komt heel veel voor. Fijn dat er een grafiek klaar lag en het precies kon zien.
    Wat zou je nog verder willen weten aan toelichting? Of las ik dat verkeerd?

    Ik weet het zo niet uit mijn hoofd maar denk dat er ook genoeg sites zijn waarop je spelender wijs kunt oefenen met woordjes met een b/d. Even googlen zou ik zeggen.

    Veel succes en wees maar trots op je meisje!

  • In reactie op: medische mallemolen

    10 februari 2012 om 19:45 #3089
    kirby
    Bijdrager

    Aaaaaahhhhh wat een rotnieuws… Even geen woorden voor!!!
    Hou je taai meid!!! Heel veel sterkte.. Voor jullie samen natuurlijk. Dikke knuffel

  • In reactie op: Tegenvallend rapport

    9 februari 2012 om 18:38 #3085
    kirby
    Bijdrager

    Graag gedaan!
    Voor mij zijn dingen heel gewoon.. Omdat je er in zit! Maar ik begrijp ook wel dat je als ouder en je werkt er nooit mee..het best lastig is.
    Iedere school heeft ook weer zijn eigen visie/kijk op t gebruik en de scores van de Cito. Dit kan per school erg verschillen. Ook de aanpak hierin naar ouders toe verschilt heel erg per school.
    Wat me wel opvalt de laatste tijd.. dat er wel degelijk door de overheid wordt gekeken naar Cito scores.. Of we dat nou willen als school of niet. Uiteindelijk staat een hogere score toch beter dan een middelmatige. En worden scholen er ook op beoordeeld!! ‘scoren’ wordt steeds belangrijker. Waar het vroeger nog niet was.. Worden nu zelfs kleuters Cito getoetst. Je kunt je afvragen hoe zinvol of noodzakelijk dit is.. Maar de maatschappij groeit steeds meer naar prestatie-onderwijs!

    Misschien nog wat meer uitleg over lezen in groep 3.
    Je hebt zegmaar twee soorten lezen.. Technisch lezen. Dat is op tempo lezen. Hierbij zijn toetsen waarbij je bijv binnen drie min. zoveel mogelijk woordjes (foutloos) en op tempo moet lezen. Hier worden kinderen op getoetst.
    En dan ook het begrijpend lezen. Of ze het verhaal begrepen hebben en ook de vraagstelling. Belangrijk is dat vragen goed gelezen worden! Niet te snel.
    En misschien heb je het al wel lang tegen Charlotte gezegd.. Maar dan ook even voor de andere moeders. Bij de meerkeuze vragen.. Er zijn altijd 1/2 antwoorden het zeker niet… Bij de laatste twee ga je terug lezen in de tekst!!! Wat ik merk op school.. Ook in hogere groepen.. Er wordt door kinderen niet terug gelezen. Ze denken het antwoord wel te weten.

    Ik denk dat groep 3 niveau beetje dit is.. Noem ff een voorbeeld.
    Ze zien een plaatje met een boer voor de schuur.
    En dan staan er drie zinnetjes bij. De boer zit op de schuur.. De boer zit in de schuur.. De boer zit voor de schuur. En dan moeten ze de goede aankruisen.
    Veel kinderen lezen te snel en vliegen door deze werkbladen! Zonde want een foutje op begrijpend lezen gebied is dan snel gemaakt. Terwijl ze vast wel snappen dat als ze naar t plaatje kijken zien dat de boer er voor zit.
    Wel goed dat ze in de zon-boekjes werkt!! Dat is zeker een compliment.
    Zij zat toch ook met helemaal niet veel kinderen in de klas?
    Hmm.. Met dit soort dingen is het ook wel een beetje van hoe hard hamert de juf op deze zaken.

    Ik ben wel erg benieuwd naar het verhaal van de juffen!!

    Ik volg jullie. Succes vnv. En inderdaad Sandra dan maar een vervolg gesprek aanvragen. Wat dat betreft moet je er bovenop zitten. (ik zou t ook gedaan hebben)

  • In reactie op: Tegenvallend rapport

    9 februari 2012 om 16:14 #3082
    kirby
    Bijdrager

    He mama’s,

    Nog even aanvulling n.a.v. bovenstaande. De C / B / A score is in principe landelijke bepaald. Vanuit Cito. Niet de school of juf geeft daar eigen invulling aan.
    Misschien ziet de ene juf een B of C anders dan een andere juf. Maar in principe zijn de normen hetzelfde voor alle scholen. Je hebt bijv. 50 vragen daarvan maak je er ik noem maar wat 15 fout. En dat maakt dat je bijv. Met 35 goed in de ‘C-schijf’ valt! Hier zijn tabellen voor.. Landelijk bepaald die de leerkracht gebruikt bij het nakijken.
    Wat je wel kan vragen aan de leerkracht of het een hoge C of een lage C is? Het kan zijn dat ze bijv. Bij 30 goed ook nog in een C valt. Maar dan bij 29 een D-score hebt. Of bij 36 goed al in de B zit. Begrijpen jullie het?
    Voor kinderen die midden groep 3 zitten worden bepaalde eisen gesteld. En bij eind groep 3 zal de toets ongeveer hetzelfde zijn alleen zijn dan de eisen weer strenger.

    Hoop dat t een beetje duidelijk is.

  • In reactie op: Tegenvallend rapport

    9 februari 2012 om 13:49 #3077
    kirby
    Bijdrager

    He Sandra,

    Wat vervelend.. Vooral omdat je dit niet had verwacht!!!
    Ook jammer dat dit niet eerder bekend was voor jullie.. Want dan hadden jullie met haar kunnen oefenen/voor bereiden.
    En wat ik ook las over je hebt al aangegeven bij de juf..dat ze minder zelfverzekerd was.. En dat bleek toen niet.. En nu ineens toch wisselend? Ik begrijp dat dit erg vervelend is!!

    Even over de C scores vanuit juf-optiek. Ik zeg altijd het blijven moment opnames… Geen idee wat er die dag in de pauze/in de klas geweest kan zijn waardoor kinderen uit hun hum zijn! Dat voorop gesteld..
    Toch blijken die moment opnames steeds belangrijker te zijn… (andere discussie overigens)
    A is super goed.. ‘geen omkijken’ verder naar.
    B zijn hier en daar wat foutjes maar ook goed gescoord.
    C wordt dan wel meer dan hier er daar wat foutjes. De vraag is of kinderen het dan helemaal begrepen hebben. Vaak maak ik bij C- leerlingen een foutenanalyse.. Hierdoor kan je precies zien welke soort vraag/of welk deel van een tekst ik noem maar even iets niet begrepen is.
    C is zeker geen onvoldoende maar zoals hiervoor ook wordt aangegeven het moet niet slechter worden. Als loïs met C thuis zou komen zou ik ook niet erg blij zijn.

    Kan ik je ergens mee helpen? Ik weet dat er veel sites zijn waarop dit te oefenen valt. Als je zelf met Charlotte gaat zitten en gaat lezen valt je dan iets op?
    Ik ben wel erg benieuwd wat de juf hierop te zeggen heeft.. Ik denk ook een beetje dat Charlotte misschien wel heel veel veren van de juf nodig heeft en het dan ook zeker kan.. Maar krijgt ze die genoeg? Verbeter me als ik helemaal verkeerd zit hoor! Maar juist omdat t vorig jaar zo anders was.. Moet ik hier wel aan denken!

    Wat je kan doen voor de 10-gesprekken.. Gewoon dubbele tijd vragen! Daarbij houden ze ook wel rekening met uitloop.. Maar als je om dubbele tijd vraagt weet de juf iig dat jullie serieus zijn en blijkbaar wel langer nodig hebben dan 10min na t zien van t rapport!

    Wat fijn om te lezen over Julia trouwens.. Groep 2 met mooie scores! Knap hoor.

    Ik blijf je volgen. Groetjes Kirby

  • In reactie op: medische mallemolen

    8 februari 2012 om 15:05 #3071
    kirby
    Bijdrager

    Wauw!!
    Super goed! Hier ook MvM.. Al ben ik die flessen + stank nu al behoorlijk beu…
    Veel succes met plassen! 😉